Trump sätter käppar i hjulet för avtal om sjöfartens utsläpp
Ett historiskt avtal för att minska sjöfartens klimatutsläpp var på gång – men Trump och Saudiarabien satte i förra veckan stopp. Nu har förhandlingarna skjutits upp ett år. Men det hade kunnat vara ännu värre.
Representanter för över 100 länder hade samlats i London i förra veckan, för att klubba ett avtal som man – efter tio år av förhandling – preliminärt kommit överens om i april. Sjöfarten skulle då ha blivit den första industrisektorn med ett internationellt avtal med bindande utsläppsminskningar, skriver BBC. Målet var att nå netto-nollutsläpp 2050.
Hotade med tullar
USA:s president kallade planen, som tagits fram inom ramen för FN:s sjöfartsorgan International Maritime Organisation, för en ”grön bluff” och hotade med höjda handelstullar för länder som röstade för. Saudiarabien lade då fram en motion om att skjuta upp förhandlingarna ett år.
Ö-republiken Vanuatus klimatminister Ralph Regenvanu kallade denna motion för ”oacceptabel, med tanke på den akuta krisen vi står inför med tanke på accelererande klimatförändringar”. Motionen antogs ändå med några rösters majoritet. Bland de länder som röstade för att skjuta upp avtalet fanns USA, Ryssland, Saudiarabien och Kina. Ett argument var att avtalet skulle leda till ökade priser för konsumenter, enligt BBC.
Branschen vill ha tydliga regler
Den internationella sjöfarten står idag för cirka 3 procent av växthusutsläppen, och andelen beräknas växa rejält eftersom handeln och de internationella transporterna ökar och det inte finns några ekonomiska incitament att byta ut den billiga dieseln.
Ändå har branschen varit positiv till avtalet, och efterlyser tydliga och långsiktiga regler för att kunna investera i ny hållbar teknik. Det säger Fredrik Larsson, klimatpolitisk expert vid branschorganisationen Svensk sjöfart, till TV4. Han menar dock att uppskjutna förhandlingar var det minst dåliga alternativet och är glad över att avtalet inte skrotades helt. Ett annat förslag från USA låg också på bordet om att ändra hur avtalet skulle träda i kraft – vilket hade gjort det mycket svårt att införa avtalet.
”Nu pausade man i stället. Så det här var det bästa av det sämsta”, säger Fredrik Larsson till TV4.
SMB kämpar för en hållbar framtid. Sedan starten 2010 har vår ideella redaktion drivit miljödebatten framåt genom nyhetsbevakning och granskningar. Nu vill vi utveckla vårt arbete – och vi hoppas att du vill hjälpa oss.
Stötta vårt arbete genom att swisha en slant till