Vattenfall gör reklam för brunkol
”Dubbelmoral” säger kritiker som hänvisar till det statliga energibolagets mål om att minska sina utsläpp.
Vattenfalls reklam för brunkol har fått Greenpeace att reagera. Reklamen, som finns i nio olika versioner och som används i Tyskland, är enligt miljöorganisationen inte vad bolaget eller dess statliga ägare brukar förmedla på hemmaplan i Sverige.
På Facebook, där Greenpeace lagt upp reklamen översatt till svenska, skriver man:
Vi trodde inte riktigt det var sant när vi hittade den här annonskampanjen från Vattenfall i Tyskland. Den konstaterar kort och gott att brunkol är lösningen! (…) Ett tydligare exempel på dubbelmoral känns svårt att hitta.
SMB kämpar för en hållbar framtid. Sedan starten 2010 har vår ideella redaktion drivit miljödebatten framåt genom nyhetsbevakning och granskningar. Nu vill vi utveckla vårt arbete – och vi hoppas att du vill hjälpa oss.
Stötta vårt arbete genom att swisha en slant till