Volvos reklam ifrågasätts av Konsumentverket

Oprecisa och vaga miljöargument ska inte få förekomma i reklam för bilar.
”Vår största miljösatsning någonsin”.
Miljöargumenten i Volvo Personbilars reklam med artisten Robyn gillas inte av Konsumentverket, det skriver nyhetsbyrån TT.
– Vi vill inte att man använder sig av sådana oprecisa och vaga miljöargument i marknadsföring, där man inte förklarar vad det är man menar, säger Konsumentverkets jurist Ulf Stefansson till TT.
För några år sedan anmälde Greenpeace 25 biltillverkare, bland annat Volvo Personvagnar, till Konsumentverket för vilseledande marknadsföring. Då lät det så här från Volvos sida i en intervju:
Men ”samarbeta med naturen” är väl också en anspelning på miljövänlighet?
– Nej, det är det inte, vi skriver att det handlar om ett samarbete. Vi menar att den är mindre miljöbelastande än andra bilar, men inte att den är miljövänlig.
Volvo har enligt TT nu tre veckor på sig att ändra eller förtydliga reklamen.

SMB kämpar för en hållbar framtid. Sedan starten 2010 har vår ideella redaktion drivit miljödebatten framåt genom nyhetsbevakning och granskningar. Nu vill vi utveckla vårt arbete – och vi hoppas att du vill hjälpa oss.
Stötta vårt arbete genom att swisha en slant till