Stort second hand-intresse bland unga
Det blir allt mer populärt att handla second hand, både i butiker och online – men främst det senare. Det är framför allt unga, de som ingår i den så kallade Gen Z, som driver utvecklingen, rapporterar Sveriges radio.
Invånare i västvärlden konsumerar på tok för mycket kläder. I Sverige har vi en konsumtion av kläder och hemtextil på nästan 14 kilo per person och år, samtidigt som plaggen används under kort tid. Över 90 procent av all klimatpåverkan från svensk textilkonsumtion är kopplad till inköp av nyproducerade varor.
Därför är det glädjande att second hand fått ett uppsving – begagnade kläder har betydligt lägre klimatavtryck. Jimmy Heibert, vd på second hand-appen Plick, säger till Sveriges radio att inställningen till second hand framför allt har förändrats de senaste två åren.
Och det är främst Gen Z, personer födda mellan cirka 1995 och 2012 som står för den positiva utvecklingen. Den yngre generationen tycks vara mer medveten och vilja handla begagnat av klimatskäl. Samtidigt är rådande trender starkt influerade av tidigare årtionden, vilket kan bidra till second hand-intresset.
Enligt Svensk handels innovationschef Per Ljungberg steg begagnatmarknaden med 28 procent globalt förra året. Det är en tre gånger så stor ökning som för branschen i sin helhet.
SMB kämpar för en hållbar framtid. Sedan starten 2010 har vår ideella redaktion drivit miljödebatten framåt genom nyhetsbevakning och granskningar. Nu vill vi utveckla vårt arbete – och vi hoppas att du vill hjälpa oss.
Stötta vårt arbete genom att swisha en slant till