Facebookgruppen Tågsemester prisas

Foto: vonderauvisuals

Facebookgruppen Tågsemester vinner konsumentpriset Blåslampan för att ha skapat en plattform ”där konsumenter hjälper varandra för att reda ut såväl stora som små frågor vad gäller tågresande när och fjärran”.

– Här har konsumenterna själva tagit makten, när varken företag eller politiker verkar ha hängt med i det intresse som finns för hållbart resande. Tågsemester är konsumentvänlig i flera dimensioner och det är en synnerligen värdig vinnare, säger Örjan Brinkman, ordförande för Sveriges Konsumenter och Råd & Rön.

Susanna Elfors är grundare av Tågsemester, och fick igår ta emot priset av Sveriges Konsumenter. Nästa år kommer hon även bli aktuell med en bok fylld av antologier av tågresor hämtade från Facebookgruppens medlemmar.

Hela juryns motivering lyder:

”Facebookgruppen Tågsemester fyller en viktig funktion som idag saknas för den konsument som vill välja tåget som färdmedel ut i världen. I tider då flygandet måste minska är tåget ett självklart val och Tågsemesters över 25 000 medlemmar ger såväl inspiration som blixtsnabba råd. Gruppen kan lika enkelt ta dig igenom den ogenomträngliga djungel det kan vara att hitta rätt biljetter för en europasemester, som att hjälpa dig om du är strandad i Düsseldorf eller missade tåganslutningen i Degerfors. Susanna Elfors kan mycket väl genom sitt initiativ skapat världens mest dynamiska kundtjänst. För konsumenter och av konsumenter – lustfyllt, hållbart och konsumentvänligt i kvadrat.”


SMB kämpar för hållbart resande. Sedan starten 2010 har våra utgifter helt täckts av oss skribenter. Nu vill vi utveckla hemsidan och vårt arbete – och vi hoppas att du vill hjälpa oss.

Swisha en slant till 123 270 12 33 för att stötta vårt arbete. 

Miljö online2

Liknande artiklar