(Tryck ENTER för fler alternativ)
Sökförslag:
Du kan trycka Shift + S för att få fram sökfältet när som helst och Esc för att stänga det.

Erika Brokvist, Gröna Bilister: Elbilsrekordet från Ystad till Haparanda

Foto: Privat (©)

Vårt mål är nära men resan mot avgasfri bilism har bara börjat.

Svänger av motorvägen i Glumslöv, rullar in på macken och pluggar i sladden. Skönt med en paus! Passar på att ta en kopp kaffe och en macka. En halvtimma senare är bilen laddad till 92 procent. Här är det dessutom gratis att ladda. Nästan full tank för noll kronor alltså. Inte illa. Kostnaden för att köra elbil är i och för sig låg även om man betalar för sig, ungefär 2 kr per mil. Hur som helst är det dags för Elbilsrekordet att rulla vidare på sin resa mot Haparanda.

Sedan Elbilsrekordet startade sin resa i Ystad den 31 maj har vår väg varit fylld av upplevelser. Redan första dagen fick vi känna på hur en elbilist har det när laddplatser saknas. Hur tar man sig från Ystad till Malmö med elbil om man inte kan ladda batteriet? Räckviddsångesten var ett faktum. Denna gång löste det sig med en sladd ut genom fönstret från konferensrummet i rådhuset. Jag tror värdarna på Ystad kommun fattade poängen med att det behövs publika laddplatser om vi vill ha elbilar på vägarna. Samtidigt finns faktiskt el att tillgå nästan överallt, så räckviddsångesten borde vara en ickefråga. Och har bilen fått ladda i ett vanligt uttag över natten så är det inga problem att ta sig fram 15 mil i lugnt tempo.

Med fler laddplatser, både snabba och vanliga, blir det enklare att välja elbil. Och ju fler elbilar som rullar desto större motiv finns det att sätta upp laddplatser. Därför är det så viktigt att kommunerna går före och både skaffar elbilar och ordnar laddmöjligheter. Då slipper vi fundera på det där med hönan och ägget.

En av de skönaste laddplatserna hittills var när vi mellanlandade hemma hos mig i Östergötland. Morgonsolen strålade frikostigt ned över våra nyinstallerade solceller, och elbilen sög förnöjt i sig av den förnybara energin. Att laddningen görs med förnybar energi är ett måste för att elbilarna ska ha så hög miljöprestanda som vi förväntar oss. Förutom att bara prata elbilar behöver vi också prata om vikten av att effektivisera bort all onödig elanvändning och att öka den förnybara elproduktionen. Gör vi det på ett smart sätt så kan den avgasfria bilismen leva upp till sitt namn, inte bara lokalt utan även globalt.

Vår ljudlösa resa genom Sverige fortsätter, men den går inte obemärkt förbi.

Var vi än stannar träffar vi engagerade politiker, tjänstemän och eldsjälar som på olika sätt jobbar för en mer hållbar transportsektor. För många blir vårt besök en kärleksfull knuff i rätt riktning, för att öka tempot i omställningen till avgasfri bilism. För andra blir det en bekräftelse och en anledning att sträcka lite extra på sig, samtidigt som de som kommit längst tar ut stegen för att fortsätta ligga i täten.

På torsdag ska vi vara framme i Haparanda. Trots en fantastisk resa ska det bli skönt att hoppa ombord på nattåget hemåt igen. För vi måste ändå konstatera att bilen, oavsett bränsle, inte är det mest optimala färdsättet för längre resor. Men elbilen har sin plats att fylla i många människors och verksamheters vardag. Och även om vi är framme vid Elbilsrekordets mål, så har resan mot en avgasfri bilism bara börjat.

Erika Brokvist är ledamot i Gröna Bilisters styrelse och författare till boken “Ett rikt liv – Inspiration till ett lyxigt ekoliv”.
Projektets hemsida är elbilsrekordet.se

 

SMB kämpar för en hållbar framtid. Sedan starten 2010 har våra utgifter helt täckts av oss skribenter. Nu vill vi utveckla vårt arbete – och vi hoppas att du vill hjälpa oss.

Stötta vårt arbete genom att swisha en slant till

Läs vad vi vill göra
Tipsa!

Tipsa oss

Har du något du tror vi missat och kanske borde skriva om? Vi tar tacksamt emot alla tips du kan bidra med. Maila direkt till tips@supermiljobloggen.se eller fyll i formuläret nedan.





    SMB kämpar för en hållbar framtid. Sedan starten 2010 har våra utgifter helt täckts av oss skribenter. Nu vill vi utveckla vårt arbete – och vi hoppas att du vill hjälpa oss.

    Stötta vårt arbete genom att swisha en slant till

    Läs vad vi vill göra
    Du kan nu spara nyheter!

    Lägg till något för att läsa senare eller att kunna återkomma till.

    OBS! De sparas endast i den här webbläsaren.