M vill sänka bensinskatten med 7 miljarder
Trots försök att lansera sig själva som ”Sveriges riktiga miljöparti” vill Moderaterna göra fossila utsläpp billigare.
För tre veckor sedan lanserade Ulf Kristersson M ett antal nya klimatförslag under parollen ”Sveriges riktiga miljöparti”. Men det dröjde inte länge innan fasaden kring partiets nya miljöprofil föll.
I skuggbudgeten som presenteras idag vill Moderaterna sänka bensin- och dieselskatter med 1 krona per liter, totalt till en kostnad av 7 miljarder kronor under 2022.
Energiskatten på fossila drivmedel är ett av statens viktigaste styrmedel för att minska Sveriges koldioxidutsläpp. Konjunkturinstitutet, som Moderaterna annars gärna hänvisar till, har pekat ut just bensinskatten som ett av de mest effektiva sätten att få ner utsläppen.
Men partiets ekonomiskpolitiska talesperson Elisabeth Svantesson menar att det inte finns någon motsägelse mellan att sänka priset på fossila utsläpp och att kalla sig för en grön höger.
Moderaterna själva menar att landsbygden drabbas av drivmedelsskatten. Men sett till inkomst lägger svenskarna idag rekordlite pengar på att tanka bensin och diesel. Jämfört med för 20 år sedan går 35 procent mindre av inkomsterna till drivmedel, samtidigt som vi kör mycket mer.
Naturskyddsföreningens klimatchef reagerar starkt på Moderaternas förslag:
SMB kämpar för en hållbar framtid. Sedan starten 2010 har vår ideella redaktion drivit miljödebatten framåt genom nyhetsbevakning och granskningar. Nu vill vi utveckla vårt arbete – och vi hoppas att du vill hjälpa oss.
Stötta vårt arbete genom att swisha en slant till