Sverige stöttar flygplatser i Vietnam med miljarder

Med begreppet ”flygskam” blev Sverige internationellt uppmärksammat för att peka på flygets stora klimatbaksidor. Men nu blåser det andra vindar under vingarna. SMB kan berätta att svenska staten nyligen beviljat 17 miljarder kronor i lån för att bygga ut vietnamesiska flygplatser.
Myndigheten Exportkreditnämnden och det statliga bolaget Svensk Exportkredit AB utgör tillsammans det svenska exportkreditsystemet. Exportkrediterna är en slags förmånliga lån eller garantier som svenska staten ger ut till verksamheter utomlands. I utbyte får Sverige sälja varor eller tjänster till landet som berörs.
Stödet motsvarar mer än Sveriges hela miljöbudget
När regeringen i våras bestämde sig för att stoppa exportkrediter för transport av kol sa avgående klimat- och miljöminister Isabella Lövin följande:
När vi ställer om svensk industri ska vi inte samtidigt ge stöd till inlåsning i fossilberoende i andra länder.
Ändå väljer nu Exportkreditnämnden och Svensk Exportkredit att ge miljardlån till flygindustrin i Vietnam. Pengarna ska bland annat finansiera en helt ny flygplats och en tredje terminal på Tan Son Nhat International Airport, landets största flygplats. Målet är 25 miljoner passagerare 2025, på sikt så många som 100 miljoner om året.
Som tack för lånet lovar Vietnam att en tredjedel av pengarna ska gå till import av svenska produkter som sedan används i bygget av flygplatserna.
I svenska kronor motsvarar lånet nära 17 miljarder. Som jämförelse utgör 17 miljarder mer än hela Sveriges miljöbudget för 2021.
Det uttalade syftet med lånet från svenska staten är att förstärka Vietnams flygverksamheter. Detta trots att ett ökat flygande, både i Sverige och internationellt, är omöjligt om vi vill klara världens klimatmål. Flyget är en enormt utsläppsintensiv lyxföreteelse.
Fossilstöden flyger under radarn
Det är ingen nyhet att lån från svenska staten används till fossiltörstande verksamheter. I en uppmärksammad rapport från Naturskyddsföreningen 2019 framkom att Exportkreditnämnden mellan 2014 och 2018 ställde ut garantier till ett värde av 5,8 miljarder kronor till verksamheter inom fossilkraft.
Bara under 2018 var Svensk Exportkredit AB:s bruttoutlåning till utvinning av fossila bränslen 2,5 miljarder kronor, och ytterligare 19,3 miljarder kronor gick till fossilbränsleberoende infrastruktur – som till exempel flyg.
I december 2019 meddelade regeringen att alla investeringar som går till utvinning och prospektering av fossila bränslen ska stoppas senast 2022. Det positiva beskedet kom strax efter Europeiska storbanken EIB:s beslut att sluta investera i fossila bränslen senast 2021.
Men trots förbättringarna flyger alltså miljardlån till fossiltunga flygplatser fortfarande under radarn.
Tidigare i år gav regeringen Finansinspektionen i uppdrag att följa upp hur finansmarknadens aktörer – banker och långivare – förhåller sig till målen i Parisavtalet.
Supermiljöbloggen har ett hett tips till Finansinspektionen: börja med att granska Sveriges egna statliga myndigheter och företag.
Det spelar ingen roll hur duktiga vi är på hemmaplan om Sverige samtidigt fortsätter med megainvesteringar i fossil infrastruktur utomlands. Jätteflygplatser i Vietnam ska inte finansieras med medel från svenska skattebetalare.
Kort sagt, det flyger inte.

SMB kämpar för en hållbar framtid. Sedan starten 2010 har vår ideella redaktion drivit miljödebatten framåt genom nyhetsbevakning och granskningar. Nu vill vi utveckla vårt arbete – och vi hoppas att du vill hjälpa oss.
Stötta vårt arbete genom att swisha en slant till