Du kan trycka Shift + S för att få fram sökfältet när som helst och Esc för att stänga det.
Tryck ENTER för fler resultat, då kan du även förfina din sökning.
    Stäng

    Valrörelsen tycks ha fått partier från höger till vänster att bortse från klimatfrågan. Utspelen haglar om sänkta priser på de fossila drivmedel som måste minska om Sverige ska komma i närheten av sina klimatmål. Nu går hela oppositionen, förutom C och MP, ihop för att köra över regeringen.

    Efter årsskiftet trädde en skärpning av den så kallade reduktionsplikten i kraft. Det var en orsak, men inte den enda, till att priserna på bensin och diesel höjdes, eftersom biodrivmedlen är dyrare än de fossila.

    Redan denna höjning fick flera partier att vilja backa från det beslut man varit med och fatta så sent som i fjol, vilket Supermiljöbloggen berättat om.

    Regeringen kom häromdagen med sitt besked om svenskarna ska kompenseras för prishöjningarna på diesel och bensin, ett förslag som genast väckte kritik för att motverka de svenska klimatmålen, skrev SMB.

    Under torsdagen slog så M, KD, SD, L och V ihop sina påsar med ett eget förslag om väsentligt större prissänkningar än vad regeringen föreslår. Det handlar om fyra kronor vid pump för bensin, respektive fem kronor för diesel. Förslaget kräver både sänkt skatt och minskat åtagande enligt reduktionsplikten.

    Rent tekniskt tillåter dock inte EU:s regler så kraftiga skattesänkningar som krävs, varför förslaget måste förankras och godkännas i Bryssel för att gå igenom, enligt bland andra Expressens redogörelse.

    Inom Vänsterpartiet lär interna protester vara att vänta mot att partiet nu gör upp med högersidan i politiken, och riskerar att mista sin klimatpolitiska trovärdighet. Ali Esbati i partiledningen var dock snabbt ute och försvarade linjen mot såväl intern kritik som från Miljöpartiets språkrör Märta Stenevi.

    De här prissänkningarna av de fossila drivmedel möter stark kritik från ekonomer. Professor emeritus Lars Calmfors kritiserade dem i ett inlägg på DN:s ledarsida i ovanligt skarpa ordalag och konstaterar att de gynnar Putins terrorkrig i Ukraina, detta eftersom den ökade efterfrågan subventionerna leder till gör att leverantörernas vinster ökar.

    Miljöpartiet och Centerpartiet hamnar lite vid sidan av den fajt som nu kan väntas mellan S-regeringen och det breda motförslaget. De båda partierna har haft en egen, försiktigare linje. Man har uttalat förståelse för de som trängs av de höga priserna, men förespråkar alternativa lösningar som till exempel effektivisering.

    Centerns förslag koncentreras på att sänka kostnaderna för jord- och skogsbruket som pressat hårt av prishöjningarna.

    Miljöpartiet har varit mindre precisa, men vill lägga ett mer nischat stöd bland annat till landsbygdsbor med större bilberoende. Partiet talar om ett riktat stödpaket på 20 miljarder, som ska läggas fram istället för att sänka drivmedelsskatterna eller röra i reduktionsplikten.

    SMB kämpar för en hållbar framtid. Sedan starten 2010 har vår ideella redaktion drivit miljödebatten framåt genom nyhetsbevakning och granskningar. Nu vill vi utveckla vårt arbete – och vi hoppas att du vill hjälpa oss.

    Stötta vårt arbete genom att swisha en slant till

    Läs vad vi vill göra
    Tipsa!

    Tipsa oss

    Har du något du tror vi missat och kanske borde skriva om? Vi tar tacksamt emot alla tips du kan bidra med. Maila direkt till tips@supermiljobloggen.se eller fyll i formuläret nedan.