(Tryck ENTER för fler alternativ)
Sökförslag:
Du kan trycka Shift + S för att få fram sökfältet när som helst och Esc för att stänga det.

9 av 10 oroliga för farliga kemikalier

Foto: ThisisEngineering RAEng

Nio av tio konsumenter är oroliga för att kemikalier som finns i varor ska skada miljön, dem själva, deras barn eller framtida generationer. Många tycker också att företagen borde göra mer för att skydda dem.

En ny undersökning som Sveriges Konsumenter låtit göra visar att de flesta konsumenter känner oro för farliga kemikalier. Vidare anser sju av tio att det är företagens ansvar att, utan att invänta lagstiftning, ta bort ämnen ur sina varor som misstänks vara skadliga för människor och miljön. Enkäten visar också att det finns ett stort intresse hos konsumenter att få mer information om kemikalier i varor. 

Idag används tusentals kemikalier i produktionen av konsumentprodukter utan att i tillräcklig utsträckning kontrollera vare sig ämnenas eller de färdiga produkternas säkerhet. Samtidigt ökar antalet kemikalier på marknaden lavinartat, och kan ha dubblerats inom 30 år enligt OECD. Kemikalier som vi med dagens metoder och lagstiftning inte kommer hinna reglera för att skydda människors hälsa och miljön.

Bild: Sveriges Konsumenter

I enkätundersökningen gjord på uppdrag av Sveriges Konsumenter tillfrågades 1001 personer om deras inställning till farliga kemikalier.

Resultatet visar att:

  • 91 procent säger sig vara oroliga för hur kemikalier som släpps ut idag kan skada nutida och framtida generationer och miljön. 33 procent säger sig vara mycket oroade.
  • 7 av 10 konsumenter tycker att företag har ett ansvar att gå före lagstiftningen.
  • 2 av 10 anser att det är tillräckligt att företag följer rådande regelverk.
  • 86 procent vill ha mer information om kemikalieinnehållet i varor vid köptillfället.

Att 9 av 10 känner oro borde skicka en stark signal till politikerna att konsumenter vill se kraftfulla åtgärder. Ingen ska behöva vara försöksperson i ett experiment man inte samtyckt till. Tillsammans med våra medlemsorganisationer presenterar vi nu en 20-punktslista över de lösningar vi tror behövs för att skydda människors hälsa och miljön, säger Jan Bertoft, generalsekreterare Sveriges Konsumenter.

Samtidigt presenterar Sveriges Konsumenter 20 lösningar på vad politiken och företag bör göra för att minska exponeringen av farliga kemikalier i konsumenters vardag.

Dessa lösningar presenteras i Sveriges Konsumenters ståndpunkt “Kemikalier i vardagen – lösningar för minskad exponering av farliga ämnen”  och är riktade till politiker och företag. Det handlar om att täppa till hålen i nuvarande lagstiftning, ta höjd för så kallade cocktaileffekter, snabbt förbjuda farliga ämnen och skydda de mest utsatta, exempelvis barn och gravida. 

Hela 86 procent säger att de vill ha mer information om kemikalieinnehåll när de handlar. Det visar att konsumenter vill göra giftfria val, men att de är beroende av att företag blir mer transparenta. Företag måste helt enkelt bli bättre på att kommunicera med sina kunder om kemikalier i varor. Vårt och Kemikalieinspektionens verktyg Kemikalieappen gör det enkelt för företag att hjälpa konsumenter göra informerade val vid själva köptillfället, säger Maria Hammarling, projektledare på Sveriges Konsumenter.

SMB kämpar för en hållbar framtid. Sedan starten 2010 har våra utgifter helt täckts av oss skribenter. Nu vill vi utveckla vårt arbete – och vi hoppas att du vill hjälpa oss.

Stötta vårt arbete genom att swisha en slant till

Läs vad vi vill göra
Tipsa!

Tipsa oss

Har du något du tror vi missat och kanske borde skriva om? Vi tar tacksamt emot alla tips du kan bidra med. Maila direkt till tips@supermiljobloggen.se eller fyll i formuläret nedan.





    SMB kämpar för en hållbar framtid. Sedan starten 2010 har våra utgifter helt täckts av oss skribenter. Nu vill vi utveckla vårt arbete – och vi hoppas att du vill hjälpa oss.

    Stötta vårt arbete genom att swisha en slant till

    Läs vad vi vill göra
    Du kan nu spara nyheter!

    Lägg till något för att läsa senare eller att kunna återkomma till.

    OBS! De sparas endast i den här webbläsaren.