← Tipsa oss!
Du kan trycka Shift + S för att få fram sökfältet när som helst och Esc för att stänga det.

Covid-19 kan minska flygutsläppen

Foto: Pexels

Flygandet har på kort tid mer än halverats. Bedömare menar att coronakrisen kan få effekt på flyget även på långt sikt. Anledningen: flygbranschens klimatavtal bygger på hur många resor som genomförs 2020.

1 januari 2021 börjar klimatavtalet Corsia gälla. Enligt Corsia måste internationella flyg köpa utsläppskrediter om deras utsläpp överstiger nivåerna för 2019 och 2020.

Avtalet har tidigare fått stark kritik för att bygga på klimatkompensation istället för faktiska utsläppsminskningar. Det riskerar bli ett sätt för flygindustrin att köpa sig fri från det dåliga klimatsamvetet, utan egentliga åtgärder. Corsia räknar heller inte in höghöjdsutsläppen i flygens klimatpåverkan.

Men nu kan avtalet bli vassare än vad man tänkt, rapporterar Sveriges radio. I praktiken kommer Corsia innebära att alla internationella flyg måste förhålla sig till det rekordlåga flygandet under 2020. I Europa är minskningen just nu närmare 70 procent jämfört med samma tid förra året. Globalt har flyget gått ner cirka 60 procent. På vissa platser har gått så långt att man förbjudit passagerarflyg helt och hållet.

Nu krymper alltså utrymmet rejält för hur stora klimatutsläpp flyget kan släppa ut gratis framöver. Varje ton koldioxid över basnivån kan kosta flygbolagen extra. Men det finns en risk att det extrema läget gör att införandet av Corsia skjuts på tiden. Enligt Transportstyrelsen är läget ovisst:

Det här är inte en fråga man tar upp nu utan det får man hantera när det här har lagt sig, säger flygtrafikanalytikern Jean-Marie Skoglund på Transportstyrelsen till Sveriges Radio.

Corsias första fas startar 2021 och bygger då på frivilliga åtaganden. 82 länder, som tillsammans representerar tre fjärdedelar av den internationella luftfarten, har sagt att de ska delta från början. Först om sju år ska avtalet gälla alla 193 länder som är med i den internationella luftfartsorganisationen ICAO.

Faktarutan

Flygutsläpp

Flyget står för cirka 2,5 procent av de globala utsläppen av växthusgaser. Globalt ligger genomsnittet av utsläpp per person på 0,2 ton koldioxid. Svenskars flygvanor släpper i genomsnitt ut fem gånger så mycket, 1,1 ton koldioxid per person och år.

Flyget ingår i transportsektorn som totalt står för 14 procent av de globala utsläppen. El- och värmeproduktion står för 25 procent. Skogs- och jordbruk samt annan markanvändning står för 24 procent. Industri 21 procent. Övrig energianvändning 10 procent. Byggnader 6 procent.

Källa: IPCC, Chalmers

SMB kämpar för en hållbar framtid. Sedan starten 2010 har våra utgifter helt täckts av oss skribenter. Nu vill vi utveckla vårt arbete – och vi hoppas att du vill hjälpa oss.

Stötta vårt arbete genom att swisha en slant till

Läs vad vi vill göra
Tipsa!

Tipsa oss

Har du något du tror vi missat och kanske borde skriva om? Vi tar tacksamt emot alla tips du kan bidra med. Maila direkt till tips@supermiljobloggen.se eller fyll i formuläret nedan.





SMB kämpar för en hållbar framtid. Sedan starten 2010 har våra utgifter helt täckts av oss skribenter. Nu vill vi utveckla vårt arbete – och vi hoppas att du vill hjälpa oss.

Stötta vårt arbete genom att swisha en slant till

Läs vad vi vill göra