Dags för Volvo att satsa på miljöbilar istället för reklamfilmer
Det numera kinesiskt ägda bolaget Volvo Personvagnar är fortfarande Sveriges stolthet, men biljätten väljer att satsa på stora, bränsleslukande SUV:ar istället för klimatsmarta alternativ. Det kan komma att slå tillbaka mot företaget, enligt Gröna bilisters ordförande Johanna Grant.
Sveriges jätte inom motorbranschen, Volvo, har de senaste åren briljerat med sina svenskrelaterade reklamfilmer där både Robyn, Zlatan och Salming medverkar till hymnerna av svenska toner i ett vitt, vackert vinterlandskap. Framgången Volvo har haft som föregångare vad gäller säkerhetsarbetet har gjort många svenskar stolta.
Dock är Volvo är en av få biltillverkare som inte satsar på en bil med nollutsläpp. Inte heller satsar de på biogasbilar eller den elbilsmodell som togs fram med bidrag från Energimyndigheten (C30 Electric), utan väljer istället att fasa ut tillverkningen efter några få exemplar som hann komma ut på marknaden. Den stora satsningen som nu görs är på den nya XC90:n, en SUV som visserligen finns som laddhybrid, men är i helt fel riktning om man ser till vart världen är på väg, med klimatförändringar och ökad medeltemperatur. Laddhybriden klarar sig några mil, men går ganska snart över till en bensinslukande motor på 300 hästkrafter, enligt Johanna Grant i en debattartikel i SVT:s Opinion.
Politikerna vågar inte införa kraftfulla styrmedel för att inte missgynna Volvo, som inte vågar satsa på energisnål, förnybar teknik eftersom de inte vet om de kan sälja bilarna. Incitamenten för konsumenterna saknas.
Den miljöbilsdefinition som kom 1 januari 2013 tillåter dessutom större bilar att släppa ut mer koldioxid än små, vilket går emot målet att svenska fordon ska vara oberoende av fossila drivmedel år 2030. Alliansen övergav i höstas även sin bonus/malus-beskattning, vilket innebar att bränslesnåla bilar skulle kunna gynnas på bekostnad av törstigare alternativ.
Snarare än en vintersaga kan Volvos senaste reklamfilm visa sig bli en elegi över en förlorad vinter, en sorgesång över ett svenskt klimat och en svensk bilbyggare, menar Johanna Grant.
SMB kämpar för en hållbar framtid. Sedan starten 2010 har vår ideella redaktion drivit miljödebatten framåt genom nyhetsbevakning och granskningar. Nu vill vi utveckla vårt arbete – och vi hoppas att du vill hjälpa oss.
Stötta vårt arbete genom att swisha en slant till