Du kan trycka Shift + S för att få fram sökfältet när som helst och Esc för att stänga det.
Tryck ENTER för fler resultat, då kan du även förfina din sökning.
    Stäng

    2020 var för några år sedan en stor klimatmilstolpe som många företag valde att koppla sina klimatlöften till. Frågan är hur många av de löftena som faktiskt blev uppfyllda, vilket är något som Bloomberg Green analyserat. Blygsamma mål, saknade uppgifter och ett ändrat arbetssätt är analysens huvudpunkter.

    Bloomberg Green har analyserat 187 klimatlöften som toppföretag aktiva på den amerikanska marknaden lovat ska vara uppfyllda till 2020 eller tidigare. Analysen visade att hela 138 löften har blivit uppfyllda eller är på väg att bli det. Dock menar man i analysen att orsaken till det till stor del beror på att många företag satt blygsamma mål.

    Analysen visar även att det inte gick att kontrollera en tiondel av företagens klimatmål då information från företagen saknas. Här poängteras det i sammanställningen att tusentals av de största globala företagen fortfarande inte publicerar pålitlig data om klimatrisker eller hur företagen jobbar för att minska sin klimatpåverkan. Bloomberg Green skriver dock att de flesta av företagen som ingick i analysen hade tillgänglig information om sitt klimatarbete i sina hållbarhetsrapporter, eller på annat jämförbart sätt, och att deras löften därför kunde följas upp.

    En del företag som inte hade offentliggjort informationen lämnade istället ut den till Bloomberg Green när de tillfrågades. Sedan fanns det en del företag som även nekade att tillhandahålla data eller inte alls svarade på förfrågningar. Exempel på företag som varken hade tillgängliggjort nödvändig information för att deras klimatlöften skulle kunna följas upp eller tillhandahållit informationen när de blivit tillfrågade är Staples Inc, Energy Optimizers, Frham Safety Products, Intren, PepsiCo Inc., Underground Construction, Valley Electric Association och Wittern Group.

    En annan intressant del av analysen var att den visar på hur företag ändrat sitt sätt att jobba med klimatfrågor. Tidigare jobbade de främst med koldioxidutsläpp kopplade till den egna verksamheten, till exempel energiåtgång på kontor och i fabriker. Sedan 2015 har det här ändrats så att även företagens leverantörskedjor och kunder ingår i företagens klimatmål, exempelvis att även inkludera konsumenters beteende.

    SMB kämpar för en hållbar framtid. Sedan starten 2010 har vår ideella redaktion drivit miljödebatten framåt genom nyhetsbevakning och granskningar. Nu vill vi utveckla vårt arbete – och vi hoppas att du vill hjälpa oss.

    Stötta vårt arbete genom att swisha en slant till

    Läs vad vi vill göra
    Tipsa!

    Tipsa oss

    Har du något du tror vi missat och kanske borde skriva om? Vi tar tacksamt emot alla tips du kan bidra med. Maila direkt till tips@supermiljobloggen.se eller fyll i formuläret nedan.