Du kan trycka Shift + S för att få fram sökfältet när som helst och Esc för att stänga det.
Tryck ENTER för fler resultat, då kan du även förfina din sökning.
    Stäng
    Nyheter

    Forskare förutspår turismens död i ett varmare klimat

    På skidorterna tar snön slut, vid badorterna härjar bränder. Detta, och många andra faktorer, kan komma att skada turismbranschen när klimatet blir varmare. Enligt Stefan Gössling, internationellt känd forskare i turismvetenskap vid Linnéuniversitetet, står vi i början av en era av icke-turism. World Economic Forum har en mer positiv syn, men även där ser man många svårigheter för turismen.

    Flygandet världen över har tagit fart igen efter pandemin, och på populära turistmål tränger besökarna ut ortens egna invånare. Turismen ser ut att blomstra världen över – men den bilden kommer inte att hålla så länge till. 

    ”För 80 år sedan började massturismen i Europa. 80 år framåt i tiden tvivlar jag på att det kommer att finnas mycket turism kvar i världen”, sa Stefan Gössling nyligen i en intervju i tidningen Guardian. I en artikel i Journal of Sustainable Tourism utvecklar han och kollegan Daniel Scott dessa tankar.  

    Det finns redan mängder av exempel på hur klimatrelaterade händelser ställt till problem på turistdestinationer. Australien beräknas ha förlorat 3,4 miljarder dollar när turisterna skrämdes bort av skogsbränder för några år sedan. Bränder har även förstört hotell och vingårdar i Kalifornien, en nationalpark i Canada och delar av ön Maui på Hawaii, och härjade i somras i södra Europa.

    Värmeböljor är en annan följd av klimatkrisen. Länderna kring Medelhavet svettades i rekordhöga temperaturer i somras. Akropolis i Aten fick stängas för besökare på grund av hetta förra året, och över 1 300 muslimska pilgrimer dog samma år när det blev över 50 grader varmt i Mekka.

    Ändå är det inte de direkta effekterna av uppvärmningen som kommer att leda till turismens fall, enligt Stefan Gössling och Daniel Scott. De ser de indirekta effekterna i form av ökade priser som mer avgörande.

    Allt blir dyrare

    En övergång till hållbara bränslen kommer till exempel att öka transportkostnaderna för kryssningar och färjor, och biobränsle till flyg kostar upp till sju gånger så mycket som vanligt bränsle. Försäkringskostnaderna stiger brant i de regioner som påverkas mest av klimatförändringarna. Egendomar i högriskområden, som delar av Västindien, är redan nästan omöjliga att försäkra. För verksamheter som berör djur, som safariarrangörer och djurparker i Afrika, orsakar torka och hetta merkostnader för foder, veterinärbesök och döda djur. 

    De ökade kostnaderna kommer först att drabba företagen inom branschen, men lär sedan tas ut i form av ökade priser på resor och boenden. Samtidigt minskar utbudet, eftersom säsongerna förkortas och vissa turistorter blir alltför heta eller alltför snöfattiga. Detta minskade utbud lär bidra till att göra de återstående resmålen ännu dyrare.

    På längre sikt finns en ytterligare faktor: säkerheten. Om klimatkrisen får fortsätta leder den till politiska kriser, social oro och konflikter både inom och mellan länder. Detta kan väntas skrämma bort turisterna, och göra de kvarvarande trygga besöksmålen ännu mer attraktiva och därmed ännu dyrare.

    Idag ökar turismen, eftersom pandemin inte längre hindrar resandet och nya grupper av resenärer tillkommer, inte minst från Asien. Men Gössling och Scott räknar med att världens samlade turistintäkter börjar sjunka om inte förr så på 2040-talet. Då går utvecklingen från massturism till turism som en exklusiv aktivitet för ett fåtal, tror forskarna.

    Vitbok med fyra scenarier

    World Economic Forum, den organisation som ordnar de kända mötena i Davos, noterar för sin del att turismbranschen hämtat sig väl efter pandemin. Man räknar med en 7-procentig tillväxt under nästa årtionde. Ändå väntas många förändringar i världen påverka turismen. I en ny vitbok lägger World Economic Forum fram fyra möjliga scenarios för framtiden:

    En värld av öar. Protektionism, minskad internationell handel och ökande spänningar i världen leder till en uppsplittrad turism. Flygandet minskar, men klimatutsläppen från flygplanen ersätts av utsläpp från regionala resor med buss, bil och tåg. 

    Harmoniska horisonter. Detta är den omvända bilden, med goda förbindelser mellan världens länder, stark världshandel och fler turister inte minst från länder som Indien, Indonesien och Nigeria. Då ökar flygets utsläpp och det ökade antalet besökare kan slita hårt på många resmål.

    En grönare värld. Detta scenario visar en värld som går mot hållbara bränslen, stark miljölagstiftning och mer medvetna resenärer. Förutsättningen är omfattande investeringar i miljövänlig teknik och biobränslen.

    Teknikturbulens. I detta scenario ägnar sig fler åt virtuell turism, vilket minskar resornas utsläpp men ökar energiåtgången i IT-sektorn. Många arbeten ersätts av AI och det blir ett glapp mellan lyxturismen och de turister som inte klarar de ökande priserna.

    Vart och ett av dessa scenarier kräver sin speciella strategi för att minska riskerna för bland annat ”överturism” och miljöförstöring. Inom turismbranschen måste man vara beredd att förbättra både ledarskapet, kompetensen hos de anställda och finansieringen, menar World Economic Forum.

    SMB kämpar för en hållbar framtid. Sedan starten 2010 har vår ideella redaktion drivit miljödebatten framåt genom nyhetsbevakning och granskningar. Nu vill vi utveckla vårt arbete – och vi hoppas att du vill hjälpa oss.

    Stötta vårt arbete genom att swisha en slant till

    Läs vad vi vill göra
    Tipsa!

    Tipsa oss

    Har du något du tror vi missat och kanske borde skriva om? Vi tar tacksamt emot alla tips du kan bidra med. Maila direkt till tips@supermiljobloggen.se eller fyll i formuläret nedan.