Framgång för Smutselskollen
Över 100 000 svenskar har på bara några veckor gått in och granskat sitt elbolag på smutselskollen.se. Och nu lär det bli än mer fokus på sajten efter att branschorganisationen Svensk Energi valt att gå ut och kritisera satsningen.
Smutselskollen är framtagen av Telge Energi. Här går det att jämföra vad elbolagen i Sverige har för elmix och det går dessutom enkelt att byta till ett av alla de elbolag som har 100 procent förnybart i portföljen.
Men sajten har nu fått branschorganisationen Svensk Energi att reagera. I en debattartikel på Second Opinion Energi skriver vd:n Kjell Jansson att smutselskollen.se är ”en hårt vinklad produkt som ger direkt felaktiga uppgifter”. Jansson kallar visserligen själva initiativet för lovvärt, men han vill att en oberoende part ska stå för jämförelserna.
Sveriges elkunder har rätt till opartisk information och därför föreslår vi att Energimarknadsinspektionen utökar Elpriskollen med möjligheten att jämföra ursprungsmärkning.
Mats Fagerström, vd på Telge Energi, svarar i en replik att han inte är förvånad över att den här kritiken nu kommer från Svensk Energi, en branschorganisation som Fagerström menar ”saknar klimatfokus och springer eljättarnas ärende”.
Jag kan förstå att Svensk Energi inte uppskattar kampanjen. Flera av deras medlemmar får nu skylta med de fossila inslag de har i sin elmix och blir granskade av svenska folket.
Enligt Fagerström syftar Smutselskollen till att göra det enklare för elkunder att granska elbolagen ur ett miljö- och klimatperspektiv. Och redan ska över 100 000 svenskar ha varit inne på sajten vilket bolaget menar tyder på att miljöfrågan står allt högre upp på elkundernas agenda.

SMB kämpar för en hållbar framtid. Sedan starten 2010 har vår ideella redaktion drivit miljödebatten framåt genom nyhetsbevakning och granskningar. Nu vill vi utveckla vårt arbete – och vi hoppas att du vill hjälpa oss.
Stötta vårt arbete genom att swisha en slant till