Hållbarhetsparadoxen: konsumtionsmönstren som strider mot värderingarna
Svenskt Kvalitetsindex (SKI) lyfter i en sammanställning av statistik fram den så kallade hållbarhetsparadoxen, ett fenomen där konsumenters inställning till hållbarhet inte återspeglas i deras faktiska köpbeteende. Resultaten visar en betydande klyfta mellan svenskars värderingar och köpmönster när det gäller hållbar konsumtion.
Sammanställningen visar att trots en stark oro för miljön och klimatet – 77 procent av nordbor uttrycker oro – återspeglas det endast i köpmönstren hos 18 procent. Resterande nordbor väljer istället bekvämare eller mer kostnadseffektiva alternativ trots miljöpåverkan.
Denna klyfta syns tydligt även inom e-handeln. Här anser 86 procent att det är viktigt med hållbart producerad och levererad mat, men endast 40 procent skulle faktiskt tacka nej till ett köp av miljöskäl.
SKI:s analyschef Love Westin lyfter fram en annan viktig aspekt: många företag överskattar hur väl kunderna känner till deras arbete med hållbarhet. En studie visade att bara 5 procent av kunderna var medvetna om företagets hållbarhetsinitiativ, även om företaget länge fokuserat på detta område.
Sammantaget skulle man kunna tolka sammanställningen som att företagen brister i sin hållbarhetskommunikation, samt att det finns potential för en mer hållbar konsumtion om företagens hållbarhetskommunikationen förbättras. Men, att det fortfarande beror på om konsumenter följer sina värderingar eller ändå väljer utifrån bekvämlighet och kostnad.
SMB kämpar för en hållbar framtid. Sedan starten 2010 har vår ideella redaktion drivit miljödebatten framåt genom nyhetsbevakning och granskningar. Nu vill vi utveckla vårt arbete – och vi hoppas att du vill hjälpa oss.
Stötta vårt arbete genom att swisha en slant till