Du kan trycka Shift + S för att få fram sökfältet när som helst och Esc för att stänga det.
Tryck ENTER för fler resultat, då kan du även förfina din sökning.
    Stäng

    För första gången på decennier, mitt i brinnande klimatkris, levererar en svensk regering politik som höjer istället för sänker växthusgasutsläppen. Och dess Klimatpolitiska råd utdelade också exceptionellt hård kritik i sin årsrapport.

    Det är både allvarligt och anmärkningsvärt att den svenska regeringens ändrade politik riskerar att leda till ökade utsläpp, när vi snarare behöver accelerera omställningen, sa rådets ordförande Cecilia Hermansson vid onsdagens presentation.

    Rapporten om hur regeringen klimatarbete fortskrider ska enligt lag presenteras varje år. Rådet har aldrig utdelat betyget godkänt åt någon regering. Orsaken är att arbetet med omställningen gått allt för långsamt i förhållande till såväl riksdagens mål som själva det faktiska behovet.

    Den här gången tar alltså rådet i ännu mer. Rapporten konstaterar de facto att regeringen motarbetar målen istället för att sträva mot dem. Sämst inverkan på klimatmålen till 2030 har de slopade ambitionerna för reduktionsplikten, men mycket annat spelar också in: bibehållna bilgynnande reseavdrag, slopad miljöbonus för elbilar, skattesänkning för fossila drivmedel, med mera.

    Fast regeringen nu är helt ur kurs i klimatarbetet, fortsätter den ansvariga ministern Romina Pourmokhtari (L) att hävda att regeringen håller fast vid sina mål, påpekar DN:s klimatreporter Peter Alestig i en kommentar.

    Detta trots att granskande myndigheter konstaterat att 2030-målet för transportsektorn i praktiken är skjutet i sank. Klimatministern hänvisar till regeringens kommande klimathandlingsplan, som väntas i höst, och som hon säger ska presentera de förslag som krävs för att klara utfästelserna.

    Frågan är dock vilka mål regeringen kommer att behöva nå. Kanske blir betinget mindre krävande. För inom regeringskoalitionen finns nu en rörelse mot Sverigedemokraternas klimatpolitik, det vill säga mot så lite politik som möjligt.

    Moderaternas Christofer Fjellner har i en SvD-intervju öppnat för att slopa det enda svenska siffersatta klimatmålet för 2030, nämligen att minska transportsektorns utsläpp med 70 procent jämfört med 1990.

    SMB kämpar för en hållbar framtid. Sedan starten 2010 har vår ideella redaktion drivit miljödebatten framåt genom nyhetsbevakning och granskningar. Nu vill vi utveckla vårt arbete – och vi hoppas att du vill hjälpa oss.

    Stötta vårt arbete genom att swisha en slant till

    Läs vad vi vill göra
    Tipsa!

    Tipsa oss

    Har du något du tror vi missat och kanske borde skriva om? Vi tar tacksamt emot alla tips du kan bidra med. Maila direkt till tips@supermiljobloggen.se eller fyll i formuläret nedan.