Du kan trycka Shift + S för att få fram sökfältet när som helst och Esc för att stänga det.
Tryck ENTER för fler resultat, då kan du även förfina din sökning.
    Stäng

    Som väntat fick EU-kommissionens klimatlagspaket både beröm och klander efter presentationen onsdagen den 14 juli. Klimataktivisten Greta Thunberg framhöll att det inte alls räcker för att klara Parisavtalet, medan andra debattörer inte minst pekar på betydelsen av de nya klimattullarna.

    Kommissionens förslag har getts namnet ”Fit for 55”, där siffran står för den procentsats som de fossila koldioxidutsläppen ska minska med till år 2030, med 1990 som jämförelseår. Det innebär att EU nu startar en lång och komplicerad remiss- och förhandlingsprocess för att få skarpa klimatåtgärder på plats, en process som bedöms ta omkring tre år.

    Förslaget innehåller en lång rad skärpningar av redan existerande bestämmelser, till exempel inom energisektorn, men även att till exempel ett skarpt slutdatum sätts för tillverkning av nya personbilar som drivs med bensin och diesel – år 2035. Därmed försvinner även den idag så vanligt förekommande laddhybriden, som har både bensin- och elmotorer.

    Därtill innehåller kommissionens förslag en verklig global nyhet – införandet av en slags klimattull, där EU sätter en avgift på importerade varor från länder utanför unionen som inte satsat på utsläppsminskningar.

    I väntan på en global skatt på fossila koldioxidutsläpp, där bland andra USA och Kina förmodas bli svåra bromsklossar, bedöms klimattullarna vara ett viktigt steg.

    Bland svenska kommentarer var tidningens Expressens ledarsida positiv:

    ”Logiken är glasklar. I dag straffas i princip de europeiska företagen för sina klimatambitioner – konkurrenter i till exempel Kina som slipper köpa utsläppsrätter eller betala koldioxidskatt har ju lägre omkostnader”, heter det.

    Greta Thunberg kommenterade förslaget i P3 Nyheter, och sträckte sig så långt som att säga att EU ”kanske kan vara minst sämst i världen” när det gäller klimatåtgärder. Hon ansåg dock att paketet inte tog tillräcklig hänsyn mot de som redan drabbas idag av klimatförändringen och menar att det moraliska ansvaret kräver högre ambitioner.

    Supermiljöbloggen har tidigare berättat att den svenska parlamentarikern Jytte Guteland (S) haft en framträdande roll i framtagandet av EU:s nya klimatförordning, basen i förändringsarbetet.

    Nu står det klart att ännu en svensk parlamentsledamot får en viktig uppgift i EU:s klimatarbete. Liberalen Karin Karlsbro blir unionens huvudförhandlare när det gäller att få systemet med nya klimattullar på plats.

    Jag kommer arbeta hårt för att se till att det inte finns någon tvekan bland våra partners om att detta är en renodlad klimatåtgärd. De länder som tar ansvar och som själva tar betalt för utsläpp kommer gynnas, och de som försöker konkurrera genom att skada planeten kommer få betala. Det handlar helt enkelt om att låta förorenaren betala, även utanför EU, säger Karlsbro i den liberala gruppens pressmeddelande.

    SMB kämpar för en hållbar framtid. Sedan starten 2010 har vår ideella redaktion drivit miljödebatten framåt genom nyhetsbevakning och granskningar. Nu vill vi utveckla vårt arbete – och vi hoppas att du vill hjälpa oss.

    Stötta vårt arbete genom att swisha en slant till

    Läs vad vi vill göra
    Tipsa!

    Tipsa oss

    Har du något du tror vi missat och kanske borde skriva om? Vi tar tacksamt emot alla tips du kan bidra med. Maila direkt till tips@supermiljobloggen.se eller fyll i formuläret nedan.