Ett ensamt kryssningsfartyg släpper ut lika mycket föroreningar som fem miljoner bilar som kör samma sträcka. Nu vill miljöaktivister stoppa bygget av en stor hamn för kryssningsfartyg i Greenwich i England.
De största kryssningsfartygen tar upp till åtta tusen personer ombord, och är utrustade med några av världens största dieselmotorer. Fartygen förbrukar hundratals ton bränsle varje dag.
– Kryssningsföretag försöker skapa en bild av en ljus, ren och miljövänlig turistsektor, men det är tvärtemot verkligheten. Ett kryssningsfartyg släpper ut lika mycket föroreningar i luften som fem miljoner bilar som kör samma sträcka eftersom skeppen använder sig av tungt bränsle som på land hade förkastats som farligt avfall, säger Daniel Rieger, på den tyska miljöorganisationen Nabu till The Guardian.
Enligt en talesperson för Brysselbaserade Transport and Environmental Group måste den negativa utvecklingen till havs vändas:
– Luftföroreningar till havs ökar hela tiden, medan de landbaserade utsläppen minskar. Om utvecklingen fortsätter som idag så är sjöfarten den största utsläppskällan i Europa år 2020, till och med större än alla landbaserade utsläpp tillsammans.
Frågan om hamnen är ännu inte avgjord. Brittiska regeringen har tidigare fått kritik av högsta domstolen för att inte möta EU:s föreskrifter om luftföroreningar.

SMB kämpar för en hållbar framtid. Sedan starten 2010 har vår ideella redaktion drivit miljödebatten framåt genom nyhetsbevakning och granskningar. Nu vill vi utveckla vårt arbete – och vi hoppas att du vill hjälpa oss.
Stötta vårt arbete genom att swisha en slant till