Låna en elbil – nytt alternativ till lånecykel och kollektivtrafik
I finanskrisens spår räddade dåvarande presidenten Nicholas Sarkozy den franska bilindustrin med krav på att utveckla miljövänligare bilar. Resultatet är låne-elbilar – och de har gjort succé i Paris.
Steget från lånecyklar till låne-elbilar behöver inte vara så långt. Det är företaget Autolib som ansvarar för Paris lånecyklar som nu börjat med låne-elbilar. Systemet är enkelt och andas framtid.
Genom att visa upp körkort och ID-handling till en anställd på företaget genom videolänk kan du köpa ett abonnemang direkt på gatan. Det går också att skaffa ett abonnemang via företagets hemsida. Ett abonnemang kostar 120 euro om året och 5,5 euro per halvtimme som du använder bilen.
En app berättar var närmaste elbil finns och med bilens GPS finns information om lediga laddstolpar. Det är också möjligt att lämna bilen på en annan plats än där du hämtade den.
Att inte äga själv blir billigare, dessutom är det skönt att slippa leta efter parkeringsplatser. Låne-elbilarna löser inte problemet med bilismen som är en stor miljöutmaning och bör därför snarast ses som ett komplement till en välfungerande kollektivtrafik.
I Paris finns det 3000 elbilar utspridda över 800 platser och varje dag görs 15 000 lån. Julien Varin, som presstalesman på Autolib, säger i en intervju till Vetenskapsradion att parisarna använder elbilarna som ett komplement till kollektivtrafiken.
Lånesystemet fungerar för både privatpersoner och företag, inklusive besökare och turister. Dock blir det dyrare för tillfälliga besökare eftersom lånet kräver abonnemang som kostar 120 euro.
Bilen är en Bolloré Bluecar och i den får fyra personer plats. Bilarna är utrustade med barnstolar, airbags, GPS, elektriskt servosystem och drivs av ett 30-kWh litiumbatteri. Julien Varin öppnar upp för lånesystemet även i Sverige
Vi kan sätta upp en elbilspool i vilken stad som helst på mindre än ett år, vi kommer gärna till Skandinavien om någon är intresserad.
SMB kämpar för en hållbar framtid. Sedan starten 2010 har vår ideella redaktion drivit miljödebatten framåt genom nyhetsbevakning och granskningar. Nu vill vi utveckla vårt arbete – och vi hoppas att du vill hjälpa oss.
Stötta vårt arbete genom att swisha en slant till