Miljöpartiet vill ge Swedavia i uppdrag att minska svenskarnas flygande, i en modell a lá Systembolaget. Men regeringspartnern sätter sig på tvären.
I söndags skrev klimatminister Isabella Lövin (MP) på DN Debatt att hennes parti vill att statliga flygplatsbolaget Swedavia ska börja arbeta för minskat flygande hos svenskarna. Förslaget liknas vid Systembolagets uppdrag att minska alkoholkonsumtionens skadliga påverkan.
Men regeringspartierna är splittrade i frågan. Socialdemokraterna vill inte stödja Miljöpartiets förslag.
– Om man säger så här, det är tveksamt om det är Swedavia som ska ha konsumentansvaret, när det gäller den här typen av syften som Isabella Lövin och Miljöpartiet är ute efter, säger Socialdemokraternas trafikpolitiska talesperson Pia Nilsson till Ekot.
Idag äger och driver Swedavia tio flygplatser runt om i Sverige. Bolaget planerar för en utbyggnad av den svenska flygtrafiken, trots vad rådande klimatvetenskap varnar för. De har även hamnat i blåsväder för att de som statligt företag ingår i Svenskt flyg, en lobbyorganisation som länge kritiserats för att vägra ta flygets klimatpåverkan på allvar,
Många sätter sin tilltro till tekniska lösningar, men den viktigaste komponenten för att tackla flygets klimatpåverkan är faktiskt tydliga regleringar, säger forskaren Stefan Gössling till SvD.
– Vi kan inte fortsätta att hoppas att branschen presenterar en lösning någon gång i framtiden. Bränslet borde vara tre gånger dyrare än i dag, alltså lika dyrt som bilbränsle. Det är även en förutsättning för att utvecklingen av biobränslen ska bli ekonomiskt lönsam.
Utöver att ändra i Swedavias ägaranvisning vill Miljöpartiet också att all reklam för flygresor ska innehålla en exakt redogörelse över hur stor klimatpåverkan resan har.
– Utifrån en lättförståelig skala ska det framgå i all annonsering och vid bokning av flygresa hur många ton koldioxid flygresan orsakar. Detta ska också tydligt framgå vid biljettköpet, skriver Lövin på DN Debatt.
Flyget står idag för nära tio procent av svenskarnas totala utsläpp. Forskare varnar för att våra resebeteenden måste ändras drastiskt de kommande åren, om landet ska hålla Parisavtalets löften.

SMB kämpar för en hållbar framtid. Sedan starten 2010 har vår ideella redaktion drivit miljödebatten framåt genom nyhetsbevakning och granskningar. Nu vill vi utveckla vårt arbete – och vi hoppas att du vill hjälpa oss.
Stötta vårt arbete genom att swisha en slant till