Ny rekordsträcka med vätgaståg

Utvecklingen med vätgastågtekniken går framåt – nyligen nåddes ännu ett rekord i form av lång sträcka på bara en tankning. Förhoppningen är att kunna nå klimatneutralitet genom vätgastågen, men framställningen av vätgas är fortfarande till övervägande del fossilbaserad.
Tåg har generellt sett en relativt liten klimatpåverkan i jämförelse med andra transportslag. I synnerhet gäller det tåg i länder som Sverige där energimixen till stor del består av förnybar energi.
På kontinenten är emellertid tåg drivna med diesellok fortfarande ett stort problem, liksom energimixen i övrigt som driver tågen framåt. Förhoppningen står nu till de nya vätgastågen. Bränslet till dessa tåg genereras genom att ta syre från luften som därefter blandas med vätgas i tågets bränsleceller.
Nytt rekord med vätgaståg
Tester med vätgastågen har pågått i åratal, bland annat i Sverige och ett fåtal har dessutom funnits i bruk. Det nya är att det nu även tagits fram vätgaståg som kan färdas längre sträckor.
Det franska vätgaståget Coradia iLint, tillverkat av Alstrom, satte nyligen ett nytt rekord i räckvidd: över 1175 kilometer på bara en tankning. Tidigare är det enbart dieseldrivna tåg som klarat det.
Förhoppning om att vätgastågen ska bidra till klimatneutralitet 2040
Coradia iLint är ett av flera vätgaståg som är tänkta att bidra till Deutsche Bahns mål om att uppnå klimatneutralitet till 2040. Studier visar att vätgaståg är en viktig pusselbit för att uppnå verklig klimatneutralitet. Enligt Alstom som tagit fram det nya tåget beror det på att vätgaståg inte kräver några större förändringar mot dagens infrastrukturlösningar:
Det fina med vätgasteknik är att operatörer kan köra tågen som de gjorde förut – en ”drop-in” ersättning för diesel. Dieseltåg kör över 600 eller 800 kilometer om dagen och tankar sedan i slutet av dagen. Det kan du göra med ett vätgaståg också. Du behöver inte göra några infrastrukturförändringar; Du behöver bara en tankstation för vätgas istället för en med diesel.
Men är vätgastågen verkligen bra?
Naturskyddsföreningen har sammanställt för- och nackdelar med vätgas. Det som huvudsakligen avgör huruvida vätgas är en bra idé handlar om hur vätgasen framställts.
Det vanligaste sättet att framställa vätgas är genom så kallad ångreformering där processen domineras av fossila råvaror, framför allt naturgas. Den typen av vätgas innebär en rad nackdelar, däribland att det är klimatpåverkande processer.
Dock, vätgas kan även framställas med hjälp av förnybar energi och orsakar i dessa fall inga koldioxidutsläpp. Sådan vätgas kallas grön vätgas och har en rad fördelar.
Svaret på om framtidens vätgaståg är bra beror därmed till stor del på vilken typ av vätgas som nyttjas. Emellertid, med förnybar energi kan det här vara ett nytt revolutionerande steg framåt för klimatneutrala tågresor i hela världen.

SMB kämpar för en hållbar framtid. Sedan starten 2010 har vår ideella redaktion drivit miljödebatten framåt genom nyhetsbevakning och granskningar. Nu vill vi utveckla vårt arbete – och vi hoppas att du vill hjälpa oss.
Stötta vårt arbete genom att swisha en slant till