Du kan trycka Shift + S för att få fram sökfältet när som helst och Esc för att stänga det.
Tryck ENTER för fler resultat, då kan du även förfina din sökning.
    Stäng

    Allt fler företag väljer att redovisa sina klimatpåverkande utsläpp, men fortfarande är det relativt få börsbolag som öppet redovisar sin klimatpåverkan. Nu har flera stora finansjättar gått ihop i en kampanj och krävt att fler företag ska berätta hur de påverkar klimatet.

    Allt fler företag väljer att redovisa sin klimatpåverkan för investerare och andra intressenter. En undersökning från kommunikationsbyrån Hallvarsson & Halvarsson visade förra året att andelen företag med transformativa klimatmål, det vill säga tydliga mål om när företaget ska bli klimatneutralt, har ökat från 4 till 45 procent på bara ett år.

    En annan studie från kapitalförvaltaren Research Affiliates visar dock att företags utsläppsdata fortfarande inte är tillräckligt bra för att investerare ska kunna fatta välgrundade investeringsbeslut. Bland annat visade studien att många företag inte redovisar sin klimatpåverkan och att företag som gör det ofta använder sig av bristfällig utsläppsdata från tredje part.

    Utifrån det här läget driver nu flera tunga investerare på för ökad klimattransparens inom ramen för CDP:s kampanj ”2021 Non-Disclosure Campaign”. CDP, Carbon Disclosure Project, är ett klimatredovisningssystem som drivs av en välgörenhetsorganisation. Den aktuella kampanjen riktar sig främst till företag som antingen aldrig har lämnat information eller slutat lämna information via CDP. 

    Bland de totalt 168 investeringsbolag som ställt sig bakom årets kampanj återfinns stora finansjättar som Alecta, Carnegie Fonder, East Capital Asset Management, Handelsbanken Fonder och Amundi. Enligt CDP lockade årets Non-Disclosure-kampanj till sig ett rekordstort stöd från investerare med en ökning på 56 procent jämfört med förra årets kampanj.

    På CDP menar man att 1.320 företag pressas att rapportera sin miljödata genom kampanjen. Tillsammans beräknas företagen släppa ut mer än 4.700 megaton koldioxidekvivalenter per år. CDP skriver att företag visat sig vara mer än dubbelt så benägna att lämna ut uppgifter via CDP när de uppmanas av investerare att göra det.

    CDP:s klimatredovisningssystem har tidigare fått kritik av många företag som föredrar andra sätt att redovisa. Oavsett metod kan kampanjen åtminstone väcka mer uppmärksamhet för frågan, vilket förhoppningsvis leder till att fler företag på ett jämförbart sätt börjar redovisa sin klimatpåverkan. 

    SMB kämpar för en hållbar framtid. Sedan starten 2010 har vår ideella redaktion drivit miljödebatten framåt genom nyhetsbevakning och granskningar. Nu vill vi utveckla vårt arbete – och vi hoppas att du vill hjälpa oss.

    Stötta vårt arbete genom att swisha en slant till

    Läs vad vi vill göra
    Tipsa!

    Tipsa oss

    Har du något du tror vi missat och kanske borde skriva om? Vi tar tacksamt emot alla tips du kan bidra med. Maila direkt till tips@supermiljobloggen.se eller fyll i formuläret nedan.