Trots ambitiösa mål om en cirkulär ekonomi i Europa, fortsätter sortering av plastförpackningar att vara en utmaning. En ny studie visar varför många konsumenter inte sorterar sina förpackningar.
Studien, som baserats på fokusgrupper i München och Frankfurt, utforskar konsumentbeteenden och utmaningar relaterade till sortering av plastförpackningar. Resultaten visar att trots att många av deltagarna hade en stark motivation att bidra till miljön, bidrog otydlig information och osäkerhet om sortering till att de ändå inte sorterade sina plastförpackningar.
Ett annat resultat i studien är att många människor känner sig osäkra på hur och varför de ska sortera sina plastförpackningar. Studien understryker även vikten av ekonomiska incitament. Att spara pengar eller få andra ekonomiska fördelar för korrekt sortering skulle öka motivationen.
Deltagarna ansåg även att förpackningarnas design påverkar deras sortering. Forskarna rekommenderar därför enklare och mer enhetliga förpackningar. Detta, i kombination med bättre information och ekonomiska incitament, menar de skulle kunna öka sorteringsgraden avsevärt.

SMB kämpar för en hållbar framtid. Sedan starten 2010 har vår ideella redaktion drivit miljödebatten framåt genom nyhetsbevakning och granskningar. Nu vill vi utveckla vårt arbete – och vi hoppas att du vill hjälpa oss.
Stötta vårt arbete genom att swisha en slant till