Regeringen trotsar kritiken och går vidare med sänkt reduktionsplikt. Kortsiktiga mål om att sänka hushållens utgifter för bensin och diesel går före Sveriges långsiktiga ekonomi, hälsa och säkerhet när klimathotet eskalerar.
Vid regeringssammanträde den 12 oktober beslutade regeringen att gå vidare med sänkt reduktionsplikt. Detta enligt ett pressmeddelande från regeringskansliet.
Det är Tidööverenskommelsen som nu genomförs genom att reduktionsplikten sänks till sex procent för bensin och diesel 2024–2026.
Energi- och näringsministern hänvisar till att hushållens ekonomi ska underlättas:
Det måste bli billigare att vara svensk.
Energi- och näringsminister Ebba Busch (KD)
Regeringens beslut innebär en sänkning av reduktionsplikten med 34 procentenheter för diesel och 6,5 procentenheter för bensin jämfört med den nivå som skulle ha gällt enligt tidigare beslut om reduktionsplikt. Beslutet gäller 2024–2026. Enligt regeringen kan det bli upp till 5,50 kronor billigare att tanka per liter diesel jämfört med om reduktionsplikten skulle förbli oförändrad. Därefter föreslås reduktionsnivåerna slopas för 2027–2030.
Tunga remissinstanser från näringslivet har inför beslutet gett svidande kritik mot beslutet om att sänka reduktionsplikten. Fordonstillverkaren Scania skrev exempelvis:
En sänkning av reduktionsplikten till 6 procent för 2024-2026 samt en slopning av
densamma 2027-2030 sänder ett signalvärde om att klimatmålet inte är viktigt och
att omställningen i transportbranschen är betydelselös. Detta ser vi riskerar att
sprida sig och minska efterfrågan på även nya el- och biogaslastbilar och försvårar
Scanias mål om att ställa om branschen samt att nå de vetenskapligt satta
klimatmålen.
Lagändringen föreslås träda i kraft den 1 januari 2024.
SMB kämpar för en hållbar framtid. Sedan starten 2010 har vår ideella redaktion drivit miljödebatten framåt genom nyhetsbevakning och granskningar. Nu vill vi utveckla vårt arbete – och vi hoppas att du vill hjälpa oss.
Stötta vårt arbete genom att swisha en slant till