Från och med 1 augusti har SJ slutat sälja utrikesbiljetter i butik och via telefon, eftersom tjänsten inte var tillräckligt lönsam.
Tidigare har man kunnat ringa eller få hjälp på SJ s kontor med att boka utlandsbiljetter. Nu ska tjänsten endast erbjudas ytterligare en månad. SJ s kommunikationschef Helga Baagøe säger till DN att
– Den manuella hanteringen av att ge kunderna råd och boka är helt enkelt inte lönsam. Vi måste koncentrera oss på vår kärnverksamhet, våra egna resor i Sverige
Enligt DN har utlandsresorna utgjort 0,08 procent av SJ:s totala antal resor, 19.000 av 23 miljoner tågresor per år. För utlandsresorna som SJ sålt har de fått en provision, vilket inte täckt lönekostnaderna för hanteringen. Nu ska man endast sälja Interrailkort via sj.se samt tågresor till Köpenhamn, Oslo och Narvik dit SJ kör egna tåg. För den som vill åka tåg utomlands så rekommenderar SJ att kontakta motsvarande företag i andra länder.
Tillsammans med andra tågbolag samarbetar SJ för att få fram en motsvarighet till flygbolagens sökmotor Amadeus, vilken gör att man kan boka resor med flera olika företag inblandade, men det beräknas inte bli klart på 4-5 år.

SMB kämpar för en hållbar framtid. Sedan starten 2010 har vår ideella redaktion drivit miljödebatten framåt genom nyhetsbevakning och granskningar. Nu vill vi utveckla vårt arbete – och vi hoppas att du vill hjälpa oss.
Stötta vårt arbete genom att swisha en slant till