Starbucks och Nike satsar på 100% förnybar el

Flera företagsjättar meddelade i veckan att de helt övergår till användning av förnybar el.
Med anledning av New York Climate Week har nio välkända företag tillkännagivit att all deras elkonsumtion framöver endast ska bestå av förnybart, skriver BusinessGreen. I och med det går Nike, Starbucks, Walmart m.fl med i kampanjen RE100, som jobbar världsomspännande för att få företag att satsa på hållbara energislag.
Beslutet förväntas ge ytterligare medvind till den hållbara energimarknaden. Allt fler större företag som Ikea, Unilever och Marks & Spencer har valt att gå med i RE100, vilket även matchar väl med divesteringstrenden som råder runt om världen just nu.
Mark Kenber, VD för NGO the Climate Group, säger till the Guardian att företag som investerar i koldioxidsnåla lösningar spelar en viktig roll i höst:
Idag signalerar dessa företag högt och tydligt till COP21-förhandlarna att framåtsträvande företag backar förnybar energi och vill se en stark klimatöverenskommelse i Paris.”
Hur snabbt företagen ska göra denna omställning varierar dock. Till exempel ska Goldman Sachs vara förnyelsebara redan om fem år, medan Nike satsar på att uppnå målet till 2025.

SMB kämpar för en hållbar framtid. Sedan starten 2010 har vår ideella redaktion drivit miljödebatten framåt genom nyhetsbevakning och granskningar. Nu vill vi utveckla vårt arbete – och vi hoppas att du vill hjälpa oss.
Stötta vårt arbete genom att swisha en slant till