(Tryck ENTER för fler alternativ)
Sökförslag:
Du kan trycka Shift + S för att få fram sökfältet när som helst och Esc för att stänga det.

Stor kritik mot Trafikverket: “Missar klimatmålen”

Foto: Pixabay

Under våren ska Trafikverket ge ett nytt underlag till regeringen om hur Sveriges långsiktiga satsningar på väg, järnväg och flyg ska se ut. Förslaget till underlag har fått svidande kritik av av både myndigheter och miljöorganisationer.

För stort fokus på vägtrafik och biobränslen, dåligt utförda prognoser och för lite effektivisering är några av de problem som underlaget innehåller, enligt kritikerna. Både Naturvårdsverket, Energimyndigheten, kommuner och landets alla 21 länsstyrelser menar att Trafikverket låser fast samhället i en infrastruktur som bryter som klimatmålen.

De många frågor och den frustration som Trafikverkets infrastrukturplanering ger upphov till borde tas på allvar. Detta är inte första omgången som processen möts av skarp kritik, skriver Klimatkommunerna i sitt remissvar.

Trafikverket får också kritik av 2030-sekretariatet, som menar att de prognoser som myndigheten använder för att planera framtidens trafik är tvivelaktiga. Myndigheten räknar i underlaget med kraftigt ökad vägtrafik, trots att det går helt på tvärs med klimatmålen. Både länsstyrelserna och Naturvårdsverket tycker att Trafikverket borde planera för minskad vägtrafik, inte mer.

Supermiljöbloggen har tidigare skrivit om hur myndighetens prognoser konsekvent favoriserar biltrafik framför tåg, helt utan saklig grund. Det leder till onödig utbyggnad av vägar, samtidigt som tåg och andra effektivare färdsätt underskattas.

Trafikverket själva menar att det inte är samhällsplaneringen som ska lösa klimatet. Istället vill myndigheten ser mer biobränsle och elektrifiering samt högre bränslepriser.

Kritiken bygger på orimliga förväntningar om vad man kan åstadkomma med infrastruktur, säger Trafikverkets miljödirektör Sven Hunhammar till Sveriges radio.

Trafikverkets arbete väger tungt när regeringen och riksdagen ska besluta om de satsningar för hela 700 miljarder kronor som kommer styra Sveriges infrastruktur de kommande 20-30 åren. Transportsektorn står idag för ungefär en tredjedel av Sveriges utsläpp, som både ger skadliga luftföroreningar och förvärrar klimatkrisen. Enligt klimatmålen ska transporternas utsläpp minska med 70 procent till 2030, men utvecklingen har hittills gått alldeles för långsamt.

SMB kämpar för en hållbar framtid. Sedan starten 2010 har våra utgifter helt täckts av oss skribenter. Nu vill vi utveckla vårt arbete – och vi hoppas att du vill hjälpa oss.

Stötta vårt arbete genom att swisha en slant till

Läs vad vi vill göra
Tipsa!

Tipsa oss

Har du något du tror vi missat och kanske borde skriva om? Vi tar tacksamt emot alla tips du kan bidra med. Maila direkt till tips@supermiljobloggen.se eller fyll i formuläret nedan.





    SMB kämpar för en hållbar framtid. Sedan starten 2010 har våra utgifter helt täckts av oss skribenter. Nu vill vi utveckla vårt arbete – och vi hoppas att du vill hjälpa oss.

    Stötta vårt arbete genom att swisha en slant till

    Läs vad vi vill göra