← Tipsa oss!
Du kan trycka Shift + S för att få fram sökfältet när som helst och Esc för att stänga det.

Trafikverkets prognoser favoriserar biltrafik framför tåget

Foto: Stefan Nilsson / SJ AB

Trafikverkets kalkyler över framtidens resande innehåller gigantiska fel. Tågtrafiken underskattas återkommande, samtidigt som de undermåliga kalkylerna leder till onödig utbyggnad av nya bilvägar. Dessutom värderas bilisters tid högre än tågresenärers.

Prognoserna från Trafikverket ligger till grund för storskaliga infrastrukturprojekt med betydelse för hela Sverige. Men myndighetens beräkningar av trafikslagens samhällsnytta har stora brister, visar en granskning av DN.

I sina kalkyler har Trafikverket konsekvent underskattat betydelsen av nya tågbanor. Bland annat dömdes Västlänken och Norrbotniabanan ut som onödiga, men nu i efterhand kan man konstatera att utbyggnaderna i allra högsta grad varit samhällsekonomiskt lönsamma.

Myndighetens beräkningar av antalet tågresenärer slår hela tiden fel. Antalet personkilometer för tåg i prognosen för 2030 nåddes redan 2019, då antalet persontåg på svensk järnväg var historiskt många. Samtidigt har prognoserna för biltrafiken kraftigt överskattats. De nuvarande siffrorna ligger fortfarande på samma nivå som prognosen för år 2010. Det innebär att Sverige bygger ut vägar för att möta en falsk ökning av bilåkande, samtidigt som verkligheten ser helt annorlunda ut.

Ett annat stort problem är att myndigheten värderar resetiden hos bilister mycket högre än tågresenärers tid. I praktiken innebär det att en timmas förkortad resetid för en bilburen person är värt 93 kronor. Samma tidsbesparing för en tåg- eller bussresenär anser myndigheten bara vara värt 74 respektive 57 kronor.

Det anses alltså vara viktigare att bygga snabbare motorvägar än snabbare tåg. Samtidigt borde klimathotet för länge sedan lett till att samhället börjat prioriterat miljövänligt framför utsläppstungt, en livsavgörande kunskap som varken Trafikverket eller politiken kan ha missat de senaste decennierna.

Trafikverkets räknefel har istället med all sannolikhet drivit en fortsatt miljönegativ utveckling, genom felaktiga bedömningar av projekt som höghastighetsjärnvägen och miljökatastrofen Förbifart Stockholm.

Supermiljöbloggen rapporterade i höstas om att Trafikverket höjt priset på koldioxidutsläpp i sina kalkyler. Det är ett steg framåt i att synliggöra hur viktigt det är med klimatsmarta transportslag. Oavsett om det är ekonomiskt gynnsamt eller inte tjänar samhället på en snabb klimatomställning.

Dessvärre äts det höjda koldioxidpriset upp av att bilen fortfarande värderas högre än tåget. För att kunna göra storsatsningar på tågtrafiken och andra utsläppssnåla trafikslag behöver alltså myndigheten se över sina beräkningar. Dags för omtag, Trafikverket?

SMB kämpar för en hållbar framtid. Sedan starten 2010 har våra utgifter helt täckts av oss skribenter. Nu vill vi utveckla vårt arbete – och vi hoppas att du vill hjälpa oss.

Stötta vårt arbete genom att swisha en slant till Kopierad123 270 12 33

Läs vad vi vill göra
Tipsa!

Tipsa oss

Har du något du tror vi missat och kanske borde skriva om? Vi tar tacksamt emot alla tips du kan bidra med. Maila direkt till tips@supermiljobloggen.se eller fyll i formuläret nedan.





SMB kämpar för en hållbar framtid. Sedan starten 2010 har våra utgifter helt täckts av oss skribenter. Nu vill vi utveckla vårt arbete – och vi hoppas att du vill hjälpa oss.

Stötta vårt arbete genom att swisha en slant till Kopierad123 270 12 33

Läs vad vi vill göra