Stort steg för miljövänligt alternativ till flyg

Vad sägs om att åka tåg mellan Amsterdam och Paris på en halvtimme? Teknikfrälsta hoppas att Hyperloop ska ersätta den miljövidriga flygindustrin i framtiden. Ett viktigt steg i den riktningen togs i veckan, när Virgin Group offentliggjorde att de kommer gå in som investerare i startupen Hyperloop One.
Investeringen kommer ovanpå de nästan två miljarder kronor som Hyperloop One redan samlat in senaste månaden. Idén om Hyperloop föddes 2013, när Elon Musk publicerade en artikel om magnetdrivna tåg i vakuumtuber som ett miljövänligt alternativ till flygresor. Tåget skulle kunna ta sig mellan Los Angeles och San Francisco på 30 minuter, en sträcka som tar en timme och 21 minuter med flyg i dagsläget.
Året efter startades Hyperloop One, som är ett av flera företag som vill realisera Elon Musks dröm om ett nytt, miljövänligt, transportsystem. Hyperloop One är det bolag som tagit idén längst, och har en fungerande prototyp som i nuläget kan uppnå en hastighet på 310 km/h. Företaget har tidigare gått ut med flera ruttförslag, vilka inkluderar London-Edinborgh, Toronto-Monteral och Mumbai-Chennai.
Hyperloop One byter nu namn till Virgin Hyperloop One, vilket antyder att det hittills okända investeringssumman från Virgin Group är i den större klassen. Stödet från en av världens mest högprofilerade miljardärer är inte bara av ekonomisk betydelse, utan signalerar också att teknologin tas på allvar i teknikvärlden.
Att Hyperloop kommer bli verklighet är självfallet inte i närheten av garanterat – Virgin Group är kända för att satsa högt, men inte alltid för att lyckas. Hyperloop är en stor konstruktion på marknivå, och hittills är alla byggplaner bara på papper. Att flygbranschen fortfarande inte klarat att ta fram miljövänliga drivmedel gör dock att allt fler ögon söker sig mot nya tekniker för att lösa klimatvänlig långdistanstransport. Hurvida Hyperloop är en del av dem återstår att se.

SMB kämpar för en hållbar framtid. Sedan starten 2010 har vår ideella redaktion drivit miljödebatten framåt genom nyhetsbevakning och granskningar. Nu vill vi utveckla vårt arbete – och vi hoppas att du vill hjälpa oss.
Stötta vårt arbete genom att swisha en slant till