Beställningar för 800 miljoner dollar – första veckan.
I slutet av april presenterade elbilstillverkaren Tesla sitt nya batteri för hemmabruk och för större anläggningar, något bland annat Washington Post och Forbes rapporterat om. Batteriet som är anpassat till hemmet, kallad Powerwall, är tänkt att kunna hänga hemma på garageväggen där den kan lagra förnybar el från exempelvis solpaneler.
Nyhetsbyrån Bloomberg skriver nu att produkten hittills varit en stor framgång.
The numbers are impressive. In the first few days of reservations since the battery announcement on April 30, Tesla took orders worth roughly $800 million in potential revenue, according to figures compiled by Bloomberg Business.
Johan Lindahl, doktorand vid Uppsala universitet och svensk representant i internationella energiorganet IEA:s solcellsgrupp, har en möjlig förklaring. I en intervju med Dagens Nyheter säger han att Teslas ledare, grundare och chefsdesigner Elon Musk har spelat en helt avgörande roll:
– Det är lite status kring honom när han går in och utmanar etablerade branscher med ett helt nytt tänk. När han startade Tesla var inte målet att bygga världens bästa elbil, utan att bygga världens bästa bil. Nu går han in och utmanar en annan etablerad bransch och ger vanliga personer som oroar sig för klimatet möjlighet att vara med och påverka.

SMB kämpar för en hållbar framtid. Sedan starten 2010 har vår ideella redaktion drivit miljödebatten framåt genom nyhetsbevakning och granskningar. Nu vill vi utveckla vårt arbete – och vi hoppas att du vill hjälpa oss.
Stötta vårt arbete genom att swisha en slant till