Svenskar gillar hållbar mat – men den är dyr och svår att hitta

Svenskarna anser att det är deras eget ansvar att äta hållbar mat och att det krävs för att tackla klimatkrisen och hoten mot naturen. Utmaningen är att hitta de hållbara alternativen, som anses vara dyra och svåra att hitta i butiken. Det visar en ny undersökning av WWF i nio europeiska länder, varav Sverige är ett.
”Mat står idag för en fjärdedel av de globala utsläppen av växthusgaser och det är svårt att minska utsläppen från livsmedelssektorn. Men alla sektorer måste bidra, därför behöver vi göra det enkelt att äta hållbart och det snabbt”, säger Gustaf Lind, generalsekreterare WWF.
WWF har ställt frågor till personer mellan 18 och 65 år i nio europeiska länder (Belgien, Estland, Finland, Frankrike, Grekland, Portugal, Storbritannien, Sverige och Österrike) som en del av det EU-finansierade projektet Eat4Change. Syftet med projektet är att engagera människor till att välja mer hållbar mat.
”Det är förvånande att endast en låg andel av svenskarna anser att matbutikerna och restaurangerna har ett ansvar. Det är ju i livsmedelsbutiker och restauranger som de flesta gör sina aktiva matval”, säger Anna Richert, senior matexpert WWF, som är positiv till breda branschsamarbeten för att skapa matmiljöer som underlättar hållbara och hälsosamma matval.
Varannan svensk anser att det inte är tydligt i affärer och restauranger vad som är hållbar mat (49 procent). Var femte menar att det är tillgången på hållbar mat som främst hindrar (22 procent). Det är fler äldre än yngre som tycker att det är otydligt vad som är hållbar mat (54 respektive 45 procent). Det främsta hindret mot att välja hållbar mat är att den anses vara dyr (43 procent). Detta syntes särskilt bland de som är under 25 år och i gruppen 36-45 år (där barnfamiljerna är i majoritet).
”Det är uppenbart att det finns flera hinder för hållbara matsystem som borde vara lätta att undanröja. Ökad kunskap hos konsumenter måste gå hand i hand med ett genomgripande arbete inom dagligvaruhandeln. Det krävs också ett politiskt ledarskap för att göra det lätt att göra rätt. I flertalet undersökningar har det visats att konsumenterna vill ha vägledning, nu är det dags”, avslutar Anna Richert.
Slutsatser från den svenska delen av undersökningen:
- Tre av fem svenskar anser att det primärt är kött som har störst negativ effekt på miljön.
- En majoritet av svenskarna äter fortfarande kött, fisk och mjölkprodukter (95 procent). Endast var fjärde person överväger att köpa mindre kött, fisk eller mejeriprodukter, eller inget av dem, för att minska klimatpåverkan i den mat de äter.
- I valet av fem alternativ vill konsumenterna helst köpa rätt mängd (minska matsvinn) samt köpa lokalt odlad mat.
- Det är fler yngre som svarar att de väljer mat utifrån värderingar och köper mat som är miljömärkt (exempelvis ekologisk, Rainforest Alliance, RSPO, UTZ (till den yngre åldersgruppen räknas 18-35 år).
- Varannan svensk i undersökningen anser att maten utgör en negativ miljöpåverkan, vilket var ungefär samma nivå som i de andra länderna i studien. Var femte person anser också att Sveriges matproduktion har en negativ effekt på miljön. Varannan uppger att den har en positiv miljöeffekt.

SMB kämpar för en hållbar framtid. Sedan starten 2010 har vår ideella redaktion drivit miljödebatten framåt genom nyhetsbevakning och granskningar. Nu vill vi utveckla vårt arbete – och vi hoppas att du vill hjälpa oss.
Stötta vårt arbete genom att swisha en slant till