Du kan trycka Shift + S för att få fram sökfältet när som helst och Esc för att stänga det.
Tryck ENTER för fler resultat, då kan du även förfina din sökning.
    Stäng
    Nyheter

    Trenden: Ökande e-returer skapar onödiga utsläpp

    E-handeln växer och det gör även antalet returer. Nästan en tredjedel av alla varor som köps via nätet skickas tillbaka. Vissa företag skickar sina returer för ompackning utanför Sveriges gränser vilket leder till långa transporter och onödiga utsläpp.

    E-handeln växer och bara under andra kvartalet 2019 ökade den med 13 procent.  I takt med att e-handeln ökar så ökar även returerna. Nästan en tredjedel av alla kläder och skor som klickas hem skickas tillbaka. Ett vanligt beteende hos kunder som shoppar online är att beställa hem fler plagg än vad de planerar att behålla. Anledningen till det är att de kan vara osäkra på passform, storlek eller färg. Bättre information om plaggen kan göra stor skillnad och minska antalet returer säger Michael Browne till SVT-nyheter. En annan anledning till returerna är att e-handlarna de senaste åren har varit pressade av konkurrensen. De har därför erbjudit gratis frakt och gratis returer.

    En retur kan först skickas tillbaka till återförsäljaren som i sin tur skickar paketet vidare till Polen eller till och med Asien för kontroll och ompaketering.

    – Naturligtvis får det konsekvenser för miljön med koldioxidutsläpp och energin som används vid transporter och så vidare, säger Michael Browne.

    En granskning som Breakit har gjort visar att 5 av 32 granskade e-handlare skickar iväg sina returer utomlands för ompackning. Det finns flera problem med detta.

    – Det känns inte bra ur ett hållbarhetsperspektiv, säger Postnords e-handelsexpert Arne Andersson och fortsätter:

    – För e-handlarna själva tror jag däremot att det som är mest kritiskt när man skickar varan utomlands är tiden det tar. Ska man kunna sälja returen igen gäller det att den snabbt är på plats på lagret i Sverige. Hinner den bli osäljbar är det ännu sämre för miljön.

    Av de 5 paket som skickades utomlands i granskningen, skickades ett paket från Ellos till centrala Polen. Det innebar en resa på 236 mil. Andra e-handlare med långväga returer är Nelly och Sportamore.

    SMB kämpar för en hållbar framtid. Sedan starten 2010 har vår ideella redaktion drivit miljödebatten framåt genom nyhetsbevakning och granskningar. Nu vill vi utveckla vårt arbete – och vi hoppas att du vill hjälpa oss.

    Stötta vårt arbete genom att swisha en slant till

    Läs vad vi vill göra
    Tipsa!

    Tipsa oss

    Har du något du tror vi missat och kanske borde skriva om? Vi tar tacksamt emot alla tips du kan bidra med. Maila direkt till tips@supermiljobloggen.se eller fyll i formuläret nedan.