USA har gjort anspråk på Venezuelas råolja, efter att president Trump grep den venezuelanska presidenten Maduro. De första försäljningarna har redan gjorts. Men just denna olja är samtidigt den som är mest energikrävande och dyr att utvinna, och den största klimatboven.
I Venezuelas berggrund finns en av de största oljereserverna i världen. Nämligen 300 miljarder fat. När USA grep Venezuelas president Nicolás Maduro gjorde de amerikanska myndigheterna även anspråk på oljan. Ett antal dagar senare gjorde USA sin första försäljning av venezuelansk olja för ett värde av runt 500 miljoner dollar.
Men det finns problem med Venezuelas olja. Den är så kallad “smutsig”, inte på grund av den ifrågasatta amerikanska inblandningen, utan kemiskt sett. Majoriteten av oljan är tung och sur råolja, och har en högre koncentration kol än lättare oljor. Det innebär att den generellt är svårare och mer energikrävande att utvinna, eftersom den måste hettas upp för att rinna lättare. Tung olja används ofta till asfalt, smörjolja och paraffin, medan lättare olja används till drivmedel.
Sur råolja innebär dessutom att oljan innehåller högre andel svavel. Denna måste tas bort under processen för att oljan ska kunna förfinas till bensin och diesel, vilket är dyrt och orsakar ytterligare klimatutsläpp.
Venezuelansk råolja är alltså den värsta ur klimatsynpunkt, och därtill dyr att utvinna. När president Trump tidigare i januari efterfrågade investeringar från oljeindustrin möttes han av skepsis: Venezuela är, enligt industrin, inte en attraktiv region att investera i. Analytiker bedömer dock att det är en viss aktör som kan vinna på den venezuelanska tunga oljan: USAs egna raffinaderier. De är nämligen byggda för att hantera den här typen av tung och sur olja.
USAs anspråk på en annan stats naturresurser och expansion av fossilindustrin sker när en ökad fossilanvändning innebär att vi är nära gränsen till vad klimatforskaren Johan Rockström beskrivit som “det ingen kan anpassa sig till”. När Trump förra veckan talade i Davos höll Rockström, med flera, ett alternativt tal. “Med fortsatt utvinning och konsumtion av fossila bränslen är vi nära gränsen när någon återvändo längre inte är möjlig”, sade Johan Rockström.
SMB kämpar för en hållbar framtid. Sedan starten 2010 har vår ideella redaktion drivit miljödebatten framåt genom nyhetsbevakning och granskningar. Nu vill vi utveckla vårt arbete – och vi hoppas att du vill hjälpa oss.
Stötta vårt arbete genom att swisha en slant till