30 års kamp för ändrade reseavdrag snart avgjord

Den socialdemokratiska regeringens förslag om att slopa reseavdraget och göra kollektivresor mer attraktiva har sannolikt tillräckligt stöd i riksdagen. Naturskyddsföreningen som drivit frågan i 30 år håller tummarna.
Dagens system med skatteavdrag för resor till och från jobbet gynnar i allt för hög grad bilpendling till arbetet, och därtill de med högre inkomster och boende i städer jämfört med landsbygden.
Dessutom är det lätt att fuska med och håller därmed borta mer skatteinkomster för staten än vad det rätteligen borde göra.
Så lyder de huvudsakliga invändningarna som ligger bakom viljan att förändra dagens system för att kompensera medborgarna för arbetsresorna.
Nyligen presenterade regeringen sitt förslag som går ut på att inkomstskatteavdraget försvinner och ersätts av en skattereduktion som är oberoende av vilket färdmedel som används och som utgår från hur långt det är till jobbet.
Dagens system är krångligt och omodernt. Det nya förslaget innebär förenklingar och att fler ska kunna ta del av skattereduktionen, särskilt de som inte bor i stora städer, sa finansminister Mikael Damberg när förslaget presenterades.
För boende i städer utgår enligt förslaget skattereduktionen vid avstånd över tre mil, medan den undre gränsen för landsbygdens pendlare är 1,5 mil. Den övre gränsen för skattereduktionen ligger för landsortens boende på åtta mil enkel väg enligt förslaget.
Det helt nya är att skattereduktionen även utgår om man cyklar, tar buss eller tåg, och med samma belopp som om egen bil användes istället.
Exakt vilka belopp det kommer att handla om är ännu oklart. Regeringen har först sagt att reformen skulle vara budgetmässigt neutral, men korrigerat den uppfattningen vilket innebär att man kan återkomma med pengar i höstbudgeten. Förslaget är tänkt att träda i kraft den 1 januari 2023.
För Naturskyddsföreningen ses förslaget, om det går igenom, som en stor seger för ett lobbyarbete som pågått ända sedan 1993. Föreningen framhåller i sin kommentar att både klimatet, miljön i stort, liksom statskassan gynnas av förändringen.
Förslaget ger stora miljövinster, är mer rättvist utformat och motverkar det omfattande fusk som präglar dagens system, heter det i kommentaren på SNF:s hemsida.
Hur stora blir då de beräknade utsläppsminskningarna som en följd av att bilpendling gynnas i lägre grad? Den enda beräkningar som finns gjordes av utredarna av förslaget, Reseavdragskommittén, och man kom fram till inte överväldigande 220 000 ton lägre koldioxidutsläpp per år. Totalt släpper personbilstrafiken idag ut cirka 9,45 miljoner ton, enligt Naturvårdsverket.
Supermiljöbloggen frågar Jens Forsmark, Naturskyddsföreningens sakkunnige på området, om vad han ser som den huvudsakliga vinsten med att ändra systemet.
Trafikens miljöpåverkan har enormt många aspekter och därför måste olika saker göras. Miljön och klimatet påverkas av sådant som reduktionsplikten och beskattningen av tjänstebilar, och mycket annat. Att förändra reseavdragen är en av de många åtgärder som behövs.
Vi hade väl helst sett att den här subventionen försvann helt. Men eftersom detta är politiskt omöjligt är det viktigt att det nya systemet i vilket fall är färdmedelsneutralt och avståndsberoende, säger Forsmark till SMB.
Minoritetsregeringen behöver få färre än 175 röster mot sitt förslag i riksdagen för att förslaget inte ska falla. Det innebär att V, MP och C, samt politiska vilden och förre V-ledamoten Amineh Kakabaveh aktiva eller passiva stöd behövs för att säkra att det inte faller.
SMB har frågat Centerpartiet och Vänsterpartiet var de står i frågan. Enligt Hanna Wagenius (C) är det inte troligt att hennes parti röstar för avslag på propositionen, medan man däremot i ett särskilt yttrande kräver förändringar i förslaget. C vill bland annat höja gränsen för längsta pendelsträcka i landsbygden till 15 mil enkel väg. Även V kräver höjd gräns för arbetsresor på landsbygden.

SMB kämpar för en hållbar framtid. Sedan starten 2010 har vår ideella redaktion drivit miljödebatten framåt genom nyhetsbevakning och granskningar. Nu vill vi utveckla vårt arbete – och vi hoppas att du vill hjälpa oss.
Stötta vårt arbete genom att swisha en slant till