(Tryck ENTER för fler alternativ)
Sökförslag:
Du kan trycka Shift + S för att få fram sökfältet när som helst och Esc för att stänga det.

Grattis Uppsala – återigen Sveriges bästa cykelfrämjarkommun

Foto: Couleur från Pixabay

Uppsala blir för tredje året i rad utsedd till Sveriges bästa cykelfrämjarkommun av Cykelfrämjandet. Främst har det i Uppsala handlat om att ha bra cykelinfrastruktur, men även en bra kommunikation.

Att välja cykeln framför bilen är generellt sett en god miljögärning då cykeln är minst 30 gånger energisnålare än bilen räknat per personkilometer. Just därför är det ur miljösynpunkt väldigt viktigt att kommuner arbetar för att främja och uppmuntra sina invånare att cykla mer. 

Cykelfrämjandet gör därför årligen en jämförande undersökning av kommuners insatser för cyklister under föregående år, den så kallade Kommunvelometern. Syftet med undersökningen är att kunna jämföra kommuner med varandra, se förändringar över tid och belysa potentiella förbättringsområden.

För tredje året i rad blev Uppsala korad till Sveriges bästa cykelfrämjarkommun i Kommunvelometern. Enligt undersökningsrapporten beror det till stor del på att kommunen satsat på infrastruktur som gynnar cyklister, men även på deras uppmuntrande kommunikation.

Genom att arbeta intensivt med åtgärder för ökat cyklande har Uppsala länge lyckats hålla en hög kvalitet på den infrastruktur som gynnar cyklister, skriver Cykelfrämjandet angående Uppsalas utnämning.

Bland mellanstora kommuner var det Karlstad kommun som kom på första plats. I Karlstad kommun har man bland annat satsat på god kommunikation med kommuninvånarna från vilket man i kommunen anser sig få bra input.

Vi får många goda förslag och bra input från vårt externa cykelråd, säger David Nordström, cykelsamordnare i Karlstad kommun till Cykelfrämjandet

Bland de små kommunerna var det Finsprång som kammade hem första platsen. I Finspångs kommun har man bland annat arbetat med att se cykeln som ett viktigt fordon och inte låta bilnormen styra.

Vi har en jämställd drift och underhållsplan där vi prioriterar gång-och cykelvägar framför bilvägar, säger Helena Wastesson, trafikstrateg i Finspångs kommun, till Cykelfrämjandet.

Kommunvelometern bygger på kommunernas självrapportering av kontrollerbara uppgifter inom områdena infrastruktur, information och marknadsföring samt organisation. Granskningen mäter inte utvecklingen av kommunernas cykeltrafik eller cyklisters nöjdhet.

SMB kämpar för en hållbar framtid. Sedan starten 2010 har våra utgifter helt täckts av oss skribenter. Nu vill vi utveckla vårt arbete – och vi hoppas att du vill hjälpa oss.

Stötta vårt arbete genom att swisha en slant till

Läs vad vi vill göra
Tipsa!

Tipsa oss

Har du något du tror vi missat och kanske borde skriva om? Vi tar tacksamt emot alla tips du kan bidra med. Maila direkt till tips@supermiljobloggen.se eller fyll i formuläret nedan.





    SMB kämpar för en hållbar framtid. Sedan starten 2010 har våra utgifter helt täckts av oss skribenter. Nu vill vi utveckla vårt arbete – och vi hoppas att du vill hjälpa oss.

    Stötta vårt arbete genom att swisha en slant till

    Läs vad vi vill göra