Grön mattrend: ekomat för stärkt immunförsvar och ny grön Michelinstjärna

Det sveper ett allt grönare matintresse över världen. Internationellt har försäljningen av ekomat ökat med 10 till 20 procent under pandemin. Även inom restaurangbranschen märks ett ökat grönt intresse, bland annat genom att en ny grön Michelinstjärna införts i år.
Internationellt har pandemin inneburit ett ökat intresse för hållbar och hälsosam mat. Enligt en rapport sammanställd av från Ekoweb.nu ska bland annat den globala försäljningen av ekologisk mat ökat kraftigt i många länder. En orsak tros vara att konsumenter ser kopplingen mellan ekologisk mat och ett högt immunförsvar, det är iallafall vad företaget Tastewise sett indikationer på utifrån sökaktiviteterna på nätet.
Ett annat tecken på den gröna mattrenden är att i 2021 års upplaga av Michelinguiden införs en ny typ av stjärna: Michelin Green Star. Den nya gröna stjärnan syftar till att lyfta fram förebildsrestauranger som anammat hållbarhet i sin dagliga verksamhet.
Restaurangerna som tilldelats en grön stjärna har enligt Michelinguiden gjort ansträngningar för att minska matavfall och energiförbrukning, ökat återvinningen, främjat lokala och etiska inköp eller på andra sätt handlat bra.
Hittills har nio restauranger i Sverige erhållit en eller flera gröna Michelinstjärnor. De stjärnbelönta restaurangerna är PM & Vänner i Växsjö, Hotell Borgholm i Borgholm, bhoga i Göteborg samt Agrikultur, Etoile, Gastrologik, Oaxen Slip, Oaxen Krog och Fotografiska i Stockholm.

SMB kämpar för en hållbar framtid. Sedan starten 2010 har vår ideella redaktion drivit miljödebatten framåt genom nyhetsbevakning och granskningar. Nu vill vi utveckla vårt arbete – och vi hoppas att du vill hjälpa oss.
Stötta vårt arbete genom att swisha en slant till