Istället för Black Friday och konsumtionshets – idag är det White Monday

Folk som håller skyltar med texten:
Foto: John Henderson

På fredag inträffar Black Friday, en av överkonsumtionens inofficiella högtidsdagar. Nu går svenska företag och organisationer samman för att minska köphetsen. 

Black Friday kallas dagen efter den amerikanska högtiden Thanksgiving när butikerna lockar med super-rea, och det inte sällan blir kaos på grund av hetsen för att göra sig ett klipp. Det senaste åren har fenomenet börjat synas mer i Sverige. Som en reaktion på detta går nu flera svenska företag och organisationer samman under initiativet White Monday, för att istället förorda hållbar konsumtion och delningsekonomi.

Vi såg att flera företag med cirkulära- eller delningsbara affärsmodeller skulle göra egna kampanjer mot Black Friday. Tillsammans är vi starka, så vi bestämde oss för att skapa en gemensam kampanj. Genom att leka ”tvärtom-leken” så hittade vi den absoluta motsatsen, alltså White Monday, säger Henning Gillberg, grundare på Repamera, till Resumé.

Enligt forskaren Martin Svendsen på Stockholms universitet skapar Black Friday en stress som kan göra att vi köper saker vi inte egentligen behöver. I USA har detta ibland tagit sig extrema uttryck – det har hänt att människor skadats och till och med dött när de blivit nedtrampade av folkmassor som trycker på för att komma in i butikerna.

Genom att istället fira White Monday kan du stötta företag som hjälper oss att återanvända, dela, reparera och hyra. De deltagande hållbarhetsföretagen ger rabatter och erbjudanden hela måndagen.

Ett annat alternativ till Black Friday är En köpfri dag, som är precis vad det låter som – du köper inget under 24 timmar. Den inträffar på fredag, alltså samtidigt som Black Friday.

Miljö online2

Liknande artiklar