Mattias Goldmann: ”Tågen är i tid – och alla är besvikna”
Behovet av satsningar på järnväg och tågtrafik är mycket stort. Men debatten är inte betjänt av att överdriva hur illa det står till med tågens punktlighet. Många är intresserade av att måla upp en sämre bild än den verkliga, skriver Mattias Goldmann i sin helgkrönika efter en inte alls försenad tågresa till Luleå.
KRÖNIKA På konferensen i Luleå finns det något förväntansfullt över frågan hur nattåget upp varit. Man vill höra om förseningar och strul, inställda avgångar, en öde perrong utan information, som allra minst en ostädad kupé eller avstängda toaletter.
Men inte, nattåget var perfekt i tid, kupén bekväm och välstädad, tågvärdarna urtrevliga och det fanns rentav en underbar Nattåget-öl från Bottenvikens bryggeri, som enbart går att få om man tar just nattåget. Tågpersonalen ursäktade sig för något jag inte ens märkt och bjöd på kaffe och kaka som plåster på de obefintliga såren. När jag klev av i Luleå långt före soluppgång varnades jag för att perrongen kunde vara hal men någon hade redan varit där och sandat. Sen ingick fin frukostbuffé på hotellet tvärsöver gatan.
”Vilken tur du har” säger de besvikna frågeställarna. Det stämmer – i kärlek och mycket annat. Men för just tågresan så var min positiva upplevelse bara precis samma som alla andras. Förutom frukosten som var för att jag unnat mig en dyr biljett – eller noga räknat låtit arrangören av mitt besök unna mig det. Och att inte bara denna utan också alla andra tolv tågresor denna månad var i tid, var statiskt förväntat. Det normala är att av tolv tågresor, så är tolv i tid.
95,8 procent av tågen under tredje kvartalet var i tid, räknat som högst 15 minuter sena. Det är ju inte att vara i tid, kanske du invänder men på en resa genom halva natten i halka och snörök, genom Mälardalens överfyllda spår eller förbi alla ombyggnationer i Sydsverige är det faktiskt imponerande. Och när tåget rullar in i Luleå alltför tidigt på morgonen närmast önskar man sig en liten försening.
Lättast att minnas förseningarna
Också för den som tycker att upp till en kvart extra på tåget verkligen skulle förstöra livet, kanske för att hen har ett enbart fysiskt jobb som inte alls kan skötas via datorn, så ger Trafikanalys knastertorra sammanställning lugnande besked. ”Under tredje kvartalet 2024 anlände 87,9 procent av de framförda persontågen till sin slutstation högst fem minuter efter tidtabell.” Unikt bra för just detta kvartal? Nejdå, ”Detta är en förbättring med 0,4 procentenheter jämfört med motsvarande kvartal 2023.”
Just för tågförseningar har alla rätt till sin egen sanning. Vanligtvis sansade människor som inte godtar när någon avvisar IPCC:s forskning med att det minsann var kallt ute i morse, bryr sig inte om att nio av tio tåg är max fem minuter sena, nitton av tjugo tåg mindre än en kvart. Den som upplevt och redogjort för det normala är en aningslös turknutte, för de har upplevt något annat och då gäller det.
Fast förmodligen har de inte upplevt något annat, för statistiken ljuger inte och tar man tåget tillräckligt ofta är man en del av den. De bara minns den där tjugonde gången när tåget var kraftigt försenat, för det är den vi präglats på att berätta om, att lida av och kanske begära ersättning för.
Kanske har alla intresse av att överdriva tågkaoset? Politisk opposition vill visa hur dåligt järnvägen sköts, majoriteten vill visa på årtionden av eftersatt underhåll, tågbranschen vill ha mer investeringar, flyget och bilen får fler resenärer när man inte litar på tåget. Du och jag kan komma försent till mötet, skaka på huvudet och bara säga ”tåget…” fast orsaken var en helt annan.
Missförstå mig inte: Det behövs massiva satsningar på järnvägen så att fler kan åka klimatsmart tåg i vardag och fritid, i när och fjärran. Men jag tror inte vägen – förlåt rälsen – dit är att överdriva hur dåligt tåget fungerar. Jag är övertygad om att samtalet tjänar på att vi inte utgår ifrån personliga anekdoter utan verklig statistik.
Och vill du berätta om dina tågäventyr – som jag som tog tåget hem från Bangkok – så fokusera på de delarna som är i linje med statistiken. Du får krydda berättelsen med något annat än just förseningar, mer positivt, mer allmängiltigt, mer tågvänligt – för nittion av tjugo tåg är max en kvart sena.
På tisdag är det dags igen. Du hittar mig i restaurangvagnen med en Bottenvikens Nattåget i glaset.

SMB kämpar för en hållbar framtid. Sedan starten 2010 har vår ideella redaktion drivit miljödebatten framåt genom nyhetsbevakning och granskningar. Nu vill vi utveckla vårt arbete – och vi hoppas att du vill hjälpa oss.
Stötta vårt arbete genom att swisha en slant till