(Tryck ENTER för fler alternativ)
Sökförslag:
Du kan trycka Shift + S för att få fram sökfältet när som helst och Esc för att stänga det.

“Mer biogas nödvändigt för fossilfria transporter”

Foto: Energigas Sverige

Till 2030 kan Sverige fasa ut naturgasen i fordonsgasen så att den består till 100 procent av biogas, det skriver representanter från E.ON Gas, AGA Gas, Fordonsgas Sverige, Svensk Biogas och Energigas Sverige.

Biogas är ett unikt, miljövänligt bränsle. Avfall- och restprodukter från bland annat hushåll, restauranger, jordbruk och skog blir i biogasen en värdefull resurs. Biogasen bidrar inte bara till att minska klimatpåverkan utan också till att sluta kretsloppen, samtidigt som luftföroreningar och övergödning minskar. Flera miljöproblem angrips på en gång – effektivt och miljösmart.

Sverige har en särställning när det gäller biogas. Inget annat land i världen använder så mycket biogas i vägtransporter som Sverige gör. Över hälften av den producerade biogasen uppgraderas till fordonsgas. Och över hälften av fordonsgasen består av biogas, resten är naturgas.

Vi har kommit långt de senaste 20 åren. Men vi är inte nöjda. Till 2030 vill vi i branschen fasa ut naturgasen i fordonsgasen så att den består till 100 procent av biogas. Därför behövs mer biogas för att nå målet om fossilfria transporter.

Sverige är i dag en grön pionjär inom biogas och fordonsgas, för både lätta och tunga transporter. Nu ökar den globala efterfrågan på flytande naturgas, LNG, för tunga vägtransporter. Det ger Sverige en nyckelroll i den omställningen eftersom vi redan producerar och använder flytande biogas, LBG, i lastbilar. Vi har kunnande och kompetens i hela fordonsgaskedjan – från produktion till användning i fordon – och kan visa vägen för transporternas gröna omställning.

I dag hålls konferensen Ekotransport 2030 i Stockholm där målet om fossiloberoende, och på sikt fossilfria, vägtransporter diskuteratas.

För att vi i fordonsgasbranschen ska kunna fortsätta bidra till det långsiktiga målet måste våra beslutsfattare ge besked i flera frågor:

  • Ambitiöst 2030-mål samt styrmedel som premierar bränslen med hög klimatnytta – fokus på att ersätta bensin och diesel.
  • Förlängd skattebefrielse för biogas samt nedsättning av reducerat förmånsvärde för gasbilar – säkra den utveckling som hittills uppnåtts.
  • Skärp befintlig miljöbilsdefinition för att främja rena bränslen med låga utsläpp – för minskad klimatpåverkan och renare luft.
  • EU prioriterar gasinfrastruktur i nytt direktiv – utnyttja för att lyfta biogasen och bidra till mål om fossiloberoende fordonsflotta.

Biogasen och fordonsgasen har en nyckelroll för att sluta kretsloppen, minska transporternas miljöpåverkan och nå målet om fossiloberoende vägtransporter. Detta kräver många olika lösningar – mer biodrivmedel, mer fossilfri el och utbyggd kollektivtrafik. En god lösning får inte ställas mot en annan om vi ska kunna nå målet.

Tina Helin, E.ON Gas

Roger AnderssonAGA Gas

Bo RambergFordonsgas Sverige

Mattias PhilipssonSvensk Biogas

Anders MathiassonEnergigas Sverige

SMB kämpar för en hållbar framtid. Sedan starten 2010 har våra utgifter helt täckts av oss skribenter. Nu vill vi utveckla vårt arbete – och vi hoppas att du vill hjälpa oss.

Stötta vårt arbete genom att swisha en slant till

Läs vad vi vill göra
Tipsa!

Tipsa oss

Har du något du tror vi missat och kanske borde skriva om? Vi tar tacksamt emot alla tips du kan bidra med. Maila direkt till tips@supermiljobloggen.se eller fyll i formuläret nedan.





    SMB kämpar för en hållbar framtid. Sedan starten 2010 har våra utgifter helt täckts av oss skribenter. Nu vill vi utveckla vårt arbete – och vi hoppas att du vill hjälpa oss.

    Stötta vårt arbete genom att swisha en slant till

    Läs vad vi vill göra
    Du kan nu spara nyheter!

    Lägg till något för att läsa senare eller att kunna återkomma till.

    OBS! De sparas endast i den här webbläsaren.