Förlustdrabbade flygplatser köps upp för miljontals skattekronor
Flygtrafikens utsläpp är stora och måste precis som alla andra utsläpp ner till noll för att klara klimatmålen. Resandet från många små och regionala flygplatser minskar – ändå investerar kommuner och regioner miljontals skattepengar för att vända trenden och öka flygandet.’
Supermiljöbloggen har tidigare skrivit om hur förlusttyngda och miljöskadliga flygplatser finansieras med skattebetalarnas pengar. Mellan 2012 och 2018 betalade svenskarna över 2,2 miljarder till de olönsamma flygplatserna. Under pandemiåret 2020 eskalerade direktsubventionerna när regeringen stöttade flygbranschen med drygt 11 miljarder kronor. Här är de senaste exemplen på kommuner och regioner som satsar skattepengarna i olönsamma flygplatser:
Region Värmland köper in sig i flygplats
Förra veckan blev det klart att Region Värmland köper fem procent av den redan kommunalägda flygplatsen Karlstad Airport. De lovar också att täcka upp för flygplatsens årliga förluster med upp till 20 miljoner per år. Värmlands Folkblad rapporterar att flygplatsen i Karlstad har gått med 30 miljoner i förlust de senaste åren och hade redan innan pandemin tappat omkring 80 procent av resenärerna sedan 90-talet.
Region Värmland kommer alltså med stor sannolikhet få hjälpa huvudägaren Karlstads kommun att bekosta flygplatsens stora förluster. Karlstad kommun pumpar årligen ut stöd till flygplatsen, under 2020 beslutade kommunstyrelsen att flygplatsen skulle få ett extra stöd på 35 miljoner.
Vänsterpartiets Parvane Assadbegli är kritisk när hon pratar med SVT om skattepengarnas flöde till flygplatsen:
Att skjuta till mer och mer pengar till en flygplats är helt fel. Här har inte varit någon aktivitet sedan i februari, det har varit helt dött. Det visar sig också att näringslivet klarar sig utan den här flygplatsen.
Flygtrafiken har störtdykt under pandemin. I december hade antalet personer som rest med inrikesflyg i Sverige minskat med 84 procent och utrikes passagerare med 86 procent i jämförelse med december 2019. I början av pandemin, i april och maj, var minskningen över 95 procent jämfört med åren innan. Efter pandemin förväntas tjänsteresor inte gå tillbaka till samma nivå som innan pandemin, då digitala möten visat sig vara både mer kostnads- och tidseffektivt.
Konkurshotade flygplatsen i Ängelholm köps för skattepengar
Det är inte bara Region Värmland som valt att köpa flygplatser under ett pandemi-år när ingen flyger. Kommunerna Bjuv, Båstad, Helsingborg, Klippan, Höganäs, Perstorp och Ängelholm köpte under sommaren Ängelhoms flygplats.
Tidigare har flygplatsen ägts av Peab, som menade att de inte kunde driva flygplatsen vidare på grund av det allt mindre resandet genom åren. Redan innan pandemin hotades flygplatsen av nedläggning då inrikesflyget minskar som en effekt av att många tjänsteresor uteblir, helt i linje med företags och kommuners miljöpolicys.
Den förlustdrabbade flygplatsen köptes för 20 miljoner kronor. SVT rapporterade i somras att kommunerna också kommer behöva gå in med eget kapital på 30 miljoner för att driva flygplatsen. Varje år beräknas kommunerna även behöva skjuta in pengar för att täcka driftunderskott på upp mot 15 miljoner kronor.
Kommunalrådet i Helsingborgs kommun, Peter Danielsson (M), säger till SVT att han är medveten om flygets miljöpåverkan men menar att tillväxten i regionen är viktigare:
Lyckas vi inte försvara vår flygplats och se till att den finns kvar kommer företagandet och tillväxten i den här regionen att gå ner. I detta fallet står det över den miljöpåverkan som flygplatsen har.
Region Kalmar köpte en halv flygplats för 80 miljoner
I februari 2020 köpte Region Kalmar in sig i Kalmar Öland Airport, som tidigare helt ägdes av Kalmar kommun. En affär som visserligen skedde precis innan pandemin, men där fortfarande 80 miljoner investerades i flyget mitt under klimatkrisen.
Västerås kommun går mot strömmen
Under 2020 beslutade den politiska majoriteten i Västerås att lägga ner den lokala flygplatsen. En viktig anledning bakom beslutet var just att kommunen ”inte vill subventionera flyg mitt i en brinnande klimatkris”.
SMB kämpar för en hållbar framtid. Sedan starten 2010 har vår ideella redaktion drivit miljödebatten framåt genom nyhetsbevakning och granskningar. Nu vill vi utveckla vårt arbete – och vi hoppas att du vill hjälpa oss.
Stötta vårt arbete genom att swisha en slant till