← Tipsa oss!
Du kan trycka Shift + S för att få fram sökfältet när som helst och Esc för att stänga det.

Kommun ändrar resepolicy för att fler ska ta flyget

Ronneby kommun går tvärtemot samhällstrenden och uppmanar både sina anställda och näringslivet att flyga mer.

Mitt i rådande klimatkris har fler valt bort flyget. Speciellt inrikesflyget minskar, vilket bland annat lett till färre resenärer från flygplatsen i Ronneby i Blekinge.

Det har lett till att kommunens ordförande Roger Fredriksson (M) nu planerar att ändra Ronnebys resepolicys så att de anställda i större utsträckning tar flyget under tjänsteresor. Samtidigt uppmanar kommunledningen andra privata och offentliga aktörer att se över sina resepolicys på samma sätt.

Roger Fredriksson svarar på klimatkritiken med att det nu mer går att flyga klimatsmart med “biobiljetter”, vilket är dyrare biljetter som garanterar en ökning av biomassa i flygbränslet. Biljetterna innebär dock inte att resan blir fossilfri.

– Vi kan inte erbjuda biobränsle som motsvarar exakt bränsleförbrukningen för hela flygresan och för olika flygplanstyper. (…) För varje liter fossilt flygbränsle som ersätts med biobränsle, minskar de fossila utsläppen med 70 procent ur ett livscykelperspektiv. Ett köp av biobränsle för 300 kronor går till att ersätta det fossila bränslet för en snittflygning på en timme. En flygtimme blir därmed till 70 procent fossilfri, sa Christian Clemens, VD för svenska flygbolaget BRA, till Flygtorget 2018.

Men det är knappast problemfritt med biobränsle, även om resan skulle ha blivit 100 procent fossilfri. Biobränsle släpper också ut växthusgaser, skapar samma förstärkta höghöjdseffekt som fossilt bränsle och kan dessutom skapa stora miljöproblem beroende på hur det tillverkas. Bland annat leder det större trycket på biobränsle att regnskogsskövlingen ökar.

Biobränslet är begränsat, och även om vi skulle gå fullt över till biobränsle behöver flygandet minska för att anpassa sig till tillgången, enligt bland annat professor Göran Finnveden.

Från Ronneby tar du dig på 5,5 timmar med tåg till Stockholm, med ett byte. Flyget tar en timme, exklusive väntetider och resorna till och från flygplatsen. Då flygandet nu minskar har Ronnebys invånare tydligen själva känt att flyget kan avvaras, och att ge konstgjord andning för att fortsätta en såväl miljömässigt som ekonomiskt ohållbar verksamhet när utsläppen måste ner direkt är totalt ansvarslöst.

Som politiker måste man företräda folket och tackla utsläppsminskningarna på ett mycket mer seriöst sätt än så här. Annars har vi ingen chans att klara klimatkrisen.

SMB kämpar för en hållbar framtid. Sedan starten 2010 har våra utgifter helt täckts av oss skribenter. Nu vill vi utveckla vårt arbete – och vi hoppas att du vill hjälpa oss.

Stötta vårt arbete genom att swisha en slant till Kopierad123 270 12 33

Läs vad vi vill göra
Tipsa!

Tipsa oss

Har du något du tror vi missat och kanske borde skriva om? Vi tar tacksamt emot alla tips du kan bidra med. Maila direkt till tips@supermiljobloggen.se eller fyll i formuläret nedan.





SMB kämpar för en hållbar framtid. Sedan starten 2010 har våra utgifter helt täckts av oss skribenter. Nu vill vi utveckla vårt arbete – och vi hoppas att du vill hjälpa oss.

Stötta vårt arbete genom att swisha en slant till Kopierad123 270 12 33

Läs vad vi vill göra