Du kan trycka Shift + S för att få fram sökfältet när som helst och Esc för att stänga det.

Arla bedöms ha vilseledande miljöreklam

Efter en anmälningsvåg mot Arlas påstående att deras eko-serie har “Netto Noll Klimatavtryck” och bidrar “till en mer hållbar framtid” bedöms nu företaget ha vilseledande reklam enligt Konsumentverket.

Det var för några månader sedan som SMB-skribenten Jonna Elofsson Bjesse uppmuntrade till anmälningarna via olika Facebook-grupper.

– Det framstår som att mjölken inte har någon klimatpåverkan, men inga livsmedel kan ha ”netto noll” klimatavtryck. Det är jättebra att Arla klimatkompenserar, men då får de vara tydliga med att det är just detta de gör, sa Jonna Elofsson Bjesse till Expressen.

Konsumentverket bedömer nu Arlas påståenden som “vilseledande” och “i strid med god marknadsföringssed”, bland annat då det anses svårt för konsumenterna att kritiskt värdera och kontrollera riktigheten i miljöpåståendena.

Ord som “hållbar” och “klimatsmart” får bara användas om de kan verifieras med “mycket betryggande bevisning”. Konsumentverket har sett att konsumenter genom reklamen tror att Arlas produkter är miljöneutrala i produktionen, vilket inte är fallet. Istället kompenserar Arla för utsläppen produktionen ger upphov till.

– Det är viktigt att använda vår konsumentmakt när vi upplever att något är missriktat eller om vi känner att vi blir felinformerade. Som vegan kan jag ha en massa synpunkter på djurhållning, men det här handlar inte om det. Det är inte för att smutskasta Arla som jag anmäler och kampanjar, utan för att det behövs en branschstandard för hur man får använda ett så komplicerat begrepp som klimatkompensation och vad man egentligen menar med ”netto noll klimatavtryck”. Jag hade självklart anmält om exempelvis Oatly hade gjort något motsvarande, säger Jonna Elofsson Bjesse.

– Det känns faktiskt jättebra att jag som konsument kan ha sån påverkan och bli lyssnad på. Det är hoppingivande! fortsätter hon.

Nu har Arla fram till 4 december på sig att svara på Konsumentverkets bedömning.

Rättelse: I en tidigare version av artikeln skrev vi att Arla “fällts” av Konsumentverket, men då de inte blivit dömda i domstol har vi ändrat texten.


SMB bevakar miljönyheter. Sedan starten 2010 har våra utgifter helt täckts av oss skribenter. Nu vill vi utveckla hemsidan och vårt arbete – och vi hoppas att du vill hjälpa oss.

Swisha en slant till 123 270 12 33 för att stötta vårt arbete.

>>Läs mer om vad vi vill göra här

SMB kämpar för en hållbar framtid. Sedan starten 2010 har våra utgifter helt täckts av oss skribenter. Nu vill vi utveckla vårt arbete – och vi hoppas att du vill hjälpa oss.

Stötta vårt arbete genom att swisha en slant till Kopierad123 270 12 33

Läs vad vi vill göra
Tipsa!

Tipsa oss

Har du något du tror vi missat och kanske borde skriva om? Vi tar tacksamt emot alla tips du kan bidra med. Maila direkt till tips@supermiljobloggen.se eller fyll i formuläret nedan.





SMB kämpar för en hållbar framtid. Sedan starten 2010 har våra utgifter helt täckts av oss skribenter. Nu vill vi utveckla vårt arbete – och vi hoppas att du vill hjälpa oss.

Stötta vårt arbete genom att swisha en slant till Kopierad123 270 12 33

Läs vad vi vill göra