Du kan trycka Shift + S för att få fram sökfältet när som helst och Esc för att stänga det.
Tryck ENTER för fler resultat, då kan du även förfina din sökning.
    Stäng
    Nyheter

    Big Oil fortsätter att investera i fossila bränslen – trots klimatlöften

    De fyra stora oljebolagen Exxon Mobil, Shell, Chevron och BP fortsätter att göra långsiktiga investeringar i fossila bränslen, samtidigt som de utåt säger att de ska följa klimatpolitiken och uppnå Parisavtalet. Den visar en amerikansk kongressrapport.

    Det är numera välkänt att oljebolagen tidigt visste om hur skadlig deras verksamhet är för klimatet, men att de höll inne med denna kunskap och istället aktivt började motarbeta politiska förslag och vilseleda omvärlden i syfte att fördröja en omställning.

    Nyligen släppte det amerikanska representanthuset en kongressrapport som är resultatet av en utredning som pågått över ett år. Syftet med rapporten var att undersöka fossilbränsleindustrins roll för att sprida klimatdesinformation och förhindra åtgärder mot klimatförändringar. Särskilt har de fyra stora oljeföretagen Exxon Mobil, Shell, Chevron och BP (ofta benämnda ”Big Oil”) undersökts och kallats för att avlägga vittnessmål för den särskilda kommitté som tillsatts.

    Enligt rapporten är det tydligt att till skillnad från vad företagen säger uttåt om sina klimatåtaganden fortsätter de investera för att kunna sälja olja och gas långt in i framtiden. Denna satsning döljs sedan bakom greenwashing och orealistiska löften. Branschens otillräckliga klimatlöften och engagemang för utsläppsminskningar är avsedda att ge skydd för Big Oil att fortsätta dra in miljarder dollar genom att sälja fossila bränslen i decennier framöver.

    Kommittéordförande demokraten Carolyn B. Maloney sa i ett pressmeddelande att bolagens strategi är tydlig:

    Dagens nya bevis klargör att dessa företag vet att deras klimatlöften är otillräckliga, men de prioriterar Big Oils rekordvinster framför de mänskliga kostnaderna för klimatförändringarna.

    Vid en utfrågning inför kommittén förra året betonade oljeindustrins chefer sitt stöd för en övergång till ren energi och förnekade att de har vilselett allmänheten. De erkände att förbränningen av deras produkter drev klimatförändringarna, även om ingen lovade att avsluta sitt ekonomiska stöd för ansträngningar för att blockera åtgärder mot klimatförändringar. Och fossila bränslen är här för att stanna, menade cheferna.

    I en intervju med New York Times säger ledamoten, och ordförande för underutskottet för miljö, demokraten Ro Khanna, att han är förvånad över bristen på introspektion hos företagen – och den totala avsaknaden av ens be om ursäkt för tidigare misstag. För även om företagen nu erkänner att förbränning av fossila bränslen orsakar klimatförändringar, något de inte gjort på decennier, insisterar de fortfarande på att försvara varje tidigare uttalande som deras tjänstemän gjort, fortsätter Ro Khanna.

    Företagen rensar upp utsläppen från produktionen av olja utan att ta hänsyn till utsläppen från förbrukningen av olja. De använder det som ett slags täckmantel för att fortsätta med en business-as-usual-bana som leder till cirka 2,5 graders uppvärmning, säger Ro Khanna:

    Det är den mest skrämmande delen av det här – de vill ses som de goda.

    Dokument som erhållits av kongressens utredare visar att oljeindustrins chefer privat tonade ned sina företags egna offentliga budskap om ansträngningar för att minska utsläppen av växthusgaser. De försvagade även branschövergripande åtaganden att driva på för klimatpolitik.

    En BP-chef hävdade i ett internt mejl att BP hade ”ingen skyldighet att minimera utsläppen av växthusgaser” och att företaget endast borde ”minimera [växthusgasutsläppen] där det är kommersiellt vettigt”. Samma BP-chef drog slutsatsen att ”fördelarna med varje förslag att anta ett alternativ med lägre växthusgaser måste balanseras mot kostnaden för att göra det”.

    Branschorganisationen American Petroleum Institute (API), en industrigrupp som de fyra företagen är medlemmar i, spenderade nästan en halv miljon dollar för att visa annonser för demokratiska kongressmedlemmar. Dessa annonser, som inkluderar annonser riktade mot enskilda kongressmedlemmar för deras stöd för klimatpolitiken, visades minst 21 miljoner gånger, enligt Facebook-data.

    Tidigare forskning har visat hur API offentliggjorde falsk och vilseledande information om klimatförändringar under 1980-talet, nästan ett decennium tidigare än tidigare känt, för att främja offentlig politik som gynnade fossilindustrin.

    Något som även framkommer i rapporten är hur hårt företagen riktar in sig mot klimataktivister och klimatreportrar, en strategi som dessutom varit framgångsrik. 

    Kommittéordförande Carolyn B. Maloney betonar allvaret i fynden och vad som nu behöver ske:

    ”Vi kan inte ta itu med klimatkrisen förrän vi tar itu med klimatdesinformationskrisen. Big Oil har vilselett den amerikanska allmänheten i decennier om klimatkrisens verklighet. Det är förfluten tid att hålla hela branschen ansvarig för sin roll i att finansiera och underlätta den desinformationen.

    SMB kämpar för en hållbar framtid. Sedan starten 2010 har vår ideella redaktion drivit miljödebatten framåt genom nyhetsbevakning och granskningar. Nu vill vi utveckla vårt arbete – och vi hoppas att du vill hjälpa oss.

    Stötta vårt arbete genom att swisha en slant till

    Läs vad vi vill göra
    Tipsa!

    Tipsa oss

    Har du något du tror vi missat och kanske borde skriva om? Vi tar tacksamt emot alla tips du kan bidra med. Maila direkt till tips@supermiljobloggen.se eller fyll i formuläret nedan.