Du kan trycka Shift + S för att få fram sökfältet när som helst och Esc för att stänga det.
Tryck ENTER för fler resultat, då kan du även förfina din sökning.
    Stäng

    En ny undersökning från KPMG visar att en tredjedel av unga människor i Storbritannien har avböjt jobb på grund av svagheter i företagens hållbarhetsarbete. KPMG väljer att kalla detta ”climate quitting”, ett fenomen de menar drivs av de yngre generationernas klimatintresse.

    Studien från KPMG visar att hållbarhetsfrågor påverkar nästan hälften av Storbritanniens kontorsarbetares anställningsbeslut. Särskilt påverkade är yngre arbetstagare, de så kallade generationerna Millennials och Generation Z. 

    Undersökningen visar bland annat att många (82 procent) av de svarande anser att arbetsgivarens värderingar är viktiga. De svarade även att arbetsgivarens värderingar ska vara i linje med de egna värderingarna.

    Climate quitting

    KPMG väljer att kalla det ökande intresset för “climate quitting”, vilket emellertid främst kan relateras till det växande intresset för klimatfrågor. 

    John McCalla-Leacy, chef för ESG-frågor kopplade till miljömässig och social hållbarhet samt hållbarhetsstyrning på KPMG i Storbritannien, kommenterade resultaten:

    Det är tydligt från de senaste diskussionerna på COP27 att, även om det görs framsteg, så är det fortfarande en lång väg att gå om vi ska begränsa den globala temperaturhöjningen till 1,5 grader. Det är de yngre generationerna som kommer att se de största effekterna om vi inte når målet, så det är inte förvånande att detta och andra relaterade ESG-faktorer är i fokus för många när de väljer vem de ska jobba för.

    För företag är riktningen tydlig. 2025 kommer 75 procent av den arbetande befolkningen att vara millennials, vilket innebär att de behöver ha trovärdiga planer för att hantera ESG om de vill fortsätta att attrahera och behålla den växande poolen av talanger.

    Uttrycket climate quitting har även uppmärksammats av andra. Exempelvis påvisar Bloomberg en liknande climate quitting-trend som KPMG:s undersökning indikerar. 

    Varannan vill att företaget de arbetar för ska ha ett hållbarhetsengagemang

    Av de cirka 6 000 vuxna som ingick i den brittiska studien svarade nästan varannan (46 procent) att det är viktigt att företaget de arbetar för ska ha ett hållbarhetsengagemang.

    En femtedel svarade att de tackat nej till ett jobberbjudande när företagets hållbarhetsåtaganden inte var i linje med deras egna värderingar.

    Studiens resultat visar även att det är personer mellan 25 och 34 år som är mest benägna (55 procent) att värdera arbetsgivares hållbarhetsåtaganden, men att 18-24 åringar (51 procent) och 35-44 åringar (48 procent) inte är långt efter. 

    Utmanande för företagen

    Studier visar även att hållbarhet är viktigt för unga svenskar, liksom företags hållbarhetsarbete. Unga svenskar uppger emellertid att de inte litar på företagens hållbarhetslöften. 

    Om man kopplar ihop detta syns en tvåstegsutmaning för företagen: att arbeta mer hållbart och värderingsstyrt, samt även att lyckas kommunicera det arbetet trovärdigt. Misslyckas företagen riskerar de att drabbas av climate quitting. 

    SMB kämpar för en hållbar framtid. Sedan starten 2010 har vår ideella redaktion drivit miljödebatten framåt genom nyhetsbevakning och granskningar. Nu vill vi utveckla vårt arbete – och vi hoppas att du vill hjälpa oss.

    Stötta vårt arbete genom att swisha en slant till

    Läs vad vi vill göra
    Tipsa!

    Tipsa oss

    Har du något du tror vi missat och kanske borde skriva om? Vi tar tacksamt emot alla tips du kan bidra med. Maila direkt till tips@supermiljobloggen.se eller fyll i formuläret nedan.