Du kan trycka Shift + S för att få fram sökfältet när som helst och Esc för att stänga det.
Tryck ENTER för fler resultat, då kan du även förfina din sökning.
    Stäng

    En ny undersökning bland unga (18-35 år) visar att en klar majoritet, 87 procent, anser att hållbarhet är viktigt. Samma studie visar även en stor misstro mot såväl företags som politikers hållbarhetsarbete. 

    Att en majoritet unga är engagerade i hållbarhetsfrågor bekräftas återigen i årets Ungdomsbarometer från Jung Relations i vilken ungas värderingar kopplade till varumärken, branscher, politiker och sig själva mäts ur ett hållbarhetsperspektiv. 

    En majoritet av de unga respondenterna, 87 procent, svarar att de tycker att företagen har ett ansvar att arbeta mer hållbart, men samtidigt syns en stark misstro mot företagens nuvarande hållbarhetsarbete. Hela 79 procent svarar att de anser att företagen ska agera mer hållbart. Många av de unga svarar att de inte litar på företagens hållbarhetsbudskap. Dessutom svarar nästan varannan respondent att det är för mycket kommunikation med hållbarhetsbudskap och att hållbarhetskommunikation gör dem mer oroliga än hoppfulla.

    De unga är även kritiska mot politikerna; 70 procent av de unga i studien är besvikna på hur politiker agerar i miljö- och klimatfrågan och 63 procent tycker att politiker lägger för stort ansvar på individer att lösa klimatkrisen. I studien efterfrågar de unga tydligare regleringar från politiken och att det ska göras mer i praktiken för att lösa hållbarhetsproblem.

    SMB kämpar för en hållbar framtid. Sedan starten 2010 har vår ideella redaktion drivit miljödebatten framåt genom nyhetsbevakning och granskningar. Nu vill vi utveckla vårt arbete – och vi hoppas att du vill hjälpa oss.

    Stötta vårt arbete genom att swisha en slant till

    Läs vad vi vill göra
    Tipsa!

    Tipsa oss

    Har du något du tror vi missat och kanske borde skriva om? Vi tar tacksamt emot alla tips du kan bidra med. Maila direkt till tips@supermiljobloggen.se eller fyll i formuläret nedan.