För tredje året i rad har Coca-Cola, Pepsi och Nestlé blivit utsedda till världens största plastförorenare av Break Free From Plastic. Rankingen listar vanligaste varumärkena som runtom i världen identifierats på plastavfall. Samma företag motverkar även lagstiftning som skulle kunna minska plastavfallet.
Plastföroreningar är tyvärr ett växande problem. SMB har tidigare rapporterat om de extrema mängder plast som återfunnits i såväl haven som på land. Plastföroreningar finns även i oss människor.
En rörelse som jobbar för att motverka problemen med plastföroreningar är Break Free From Plastic som startade 2016. Det är en global rörelse som driver på för en framtid fri från plastföroreningar. Rörelsen har mer än 11 000 organisationer och enskilda anhängare från hela världen.
Förra veckan publicerade Break Free From Plastic sin årliga rapport som rankar världens främsta plastförorenare. Den årliga granskningen genomförs av 15 000 volontärer runt om i världen. Syftet är att identifiera vilka varumärken som plastavfallet representerar för att därigenom se var plastföroreningarna kommer ifrån.
I år samlades 346 494 bitar plastavfall in, varav 63 procent var tydligt märkta med ett konsumentvarumärke. Det varumärke som identifierades flest gånger var Coca-Cola, näst och tredje vanligaste varumärkena var Pepsi och Nestlé.
Världens främsta förorenande företag hävdar att de arbetar hårt för att lösa plastföroreningar, men istället fortsätter de att pumpa ut skadliga engångsförpackningar av plast, säger Emma Priestland, Break Free From Plastics globala kampanjkoordinator, till The Guardian.
Inte nog med att de tre företagen skräpar ner planeten – de lobbar också mot ny miljölagstiftning. 2018 motsatte sig alla tre bindande återvinningsmål, samtidigt som de också motarbetade nya EU-förslag som skulle minska nedskräpningen.
Enligt Break Free From Plastic är det bara ett stopp av produktionen, en avveckling av engångsartiklar och en implementering av återanvändningssystem som kan få stopp på det växande globala flödet av plastskräp.

SMB kämpar för en hållbar framtid. Sedan starten 2010 har vår ideella redaktion drivit miljödebatten framåt genom nyhetsbevakning och granskningar. Nu vill vi utveckla vårt arbete – och vi hoppas att du vill hjälpa oss.
Stötta vårt arbete genom att swisha en slant till