Du kan trycka Shift + S för att få fram sökfältet när som helst och Esc för att stänga det.
Tryck ENTER för fler resultat, då kan du även förfina din sökning.
    Stäng
    Nyheter

    Eldrivna fordon i vinterkylan – hur problematiskt är det?

    Är batteribytessystem - battery swapping - något för de tunga godstransporterna i Sverige? Foto: Volvo Lastvagnar

    Elbilar som blivit fast på vägarna på grund av kylan har skapat en del rubriker den här vintern. Det visade sig handla om en endaste elbil som blivit urladdad. SMB:s genomgång visar att elbilar i kyla framställs som ett större problem än det faktiskt är.

    Det pågår ett positivt skifte från bilar med förbränningsmotor till bilar på eldrift. Ingen bil är egentligen bra ur ett miljöperspektiv, men i relativa termer är elbilar ändå mycket bättre för klimatet än bilar som drivs med fossila bränslen.

    De senaste veckorna har flera medier rapporterat om hur urladdade elbilar skapade kaos i vintertrafiken när Västra Götaland drabbades av snöoväder. Vid närmare granskning visade sig nyheten vara överdriven – det ska ha handlat om en enda bil som behövde bärgas.

    Men debatten var redan igång. Så hur problematiskt är det egentligen med elbil i kyla?

    Det stämmer att elfordon drar mer energi när det är väldigt kallt. Elbilars räckvidd kan minska ungefär med en tredjedel när det är riktigt kallt. 

    Det som kan lindra problemet något är att elbilar med större batterier klarar kylan bättre samt att förarens kunskap och försiktighet, till exempel att vara extra noggrann med laddningen, är ytterligare en garant för att elbilskörningen ska fungera fullgott på vintern.

    Jämför man dessutom med bilar som har förbränningsmotor har även dessa problem på vintern. Tester visar även att elbilar startar minst lika bra som bilar med förbränningsmotor trots sträng kyla. 

    Det finns inte större risk att bli strandsatt om du kör en elbil än om du kör en bensinbil. En van och påläst elbilsägare löper sällan sådana här risker, säger Fredrik Sandberg, chefredaktör på Elbilen i Sverige till SvD.

    Och det är inte bara elbilar som fått gott betyg i tester vid vinterkörning. Volvo Lastvagnar har testat sina eldrivna lastbilar i extrem vinterkyla nära Polcirkeln med bra resultat. 

    Vi har kunder över hela världen och våra lastbilar behöver prestera överallt, så därför är det av högsta vikt att göra tester i tufft klimat. Detta gäller självklart även våra eldrivna lastbilar, säger Jessica Sandström, global produktchef på Volvo Lastvagnar.

    Stefan Pettersson, enhetschef för elektromobilitet vid forskningsinstitutet RISE, menar att övergången till elbilar inte får hindras av kölddebatten.

    Vi har ett klimatproblem. Bensinbilar är inte ett alternativ. Alternativen är något annat varav elfordon är den mest rimliga möjligheten till ett rimligt pris. Då måste vi ge oss tid till att lära oss att hantera det, också när det är kallt, säger Pettersson till SvD.

    SMB kämpar för en hållbar framtid. Sedan starten 2010 har vår ideella redaktion drivit miljödebatten framåt genom nyhetsbevakning och granskningar. Nu vill vi utveckla vårt arbete – och vi hoppas att du vill hjälpa oss.

    Stötta vårt arbete genom att swisha en slant till

    Läs vad vi vill göra
    Tipsa!

    Tipsa oss

    Har du något du tror vi missat och kanske borde skriva om? Vi tar tacksamt emot alla tips du kan bidra med. Maila direkt till tips@supermiljobloggen.se eller fyll i formuläret nedan.