Du kan trycka Shift + S för att få fram sökfältet när som helst och Esc för att stänga det.
Tryck ENTER för fler resultat, då kan du även förfina din sökning.
    Stäng
    Nyheter

    Färre kampanjer för ekologiskt bakom minskad ekoförsäljning

    Ekologiska varor minskar i försäljning. Handeln skyller på bristande efterfrågan från kunderna, men en ny granskning av Sveriges Konsumenter visar att handelns egna kampanjer för ekologiskt spelar en avgörande roll i denna trend.

    Sveriges konsumenter beskriver även hur ekologiska gårdar bidrar positivt till den biologiska mångfalden och minskar mängden gifter i grundvattnet, vilket gör dem en viktig pusselbit för en mer hållbar framtid. Att ekologiskt är viktigt har även SMB skrivit om tidigare.

    Trots detta förlorades hela 18 000 hektar ekologiskt odlad mark 2022, vilket bland annat helt går emot svensk livsmedelsstrategi som är att öka andelen ekologiskt. Det här är konsekvensen av en lägre försäljning av ekologisk mat.

    Kampanjer har en avgörande betydelse

    Genom att jämföra handelns kampanjer med faktisk försäljning har Sveriges Konsumenter kunnat se att försäljningskurvorna för ekologiskt följer kampanjerna, med lite eftersläpning. När kampanjerna för ekologiskt minskar, minskar även försäljningen av ekologiskt.

    Jan Bertoft, generalsekreterare för Sveriges Konsumenter, menar att en bakompliggande orsak är att handeln tenderar att behandla ekologisk mat som en trend i stället för en viktig pusselbit i en nödvändig omställning.

    Men de mervärden som ekologisk odling medför är så oerhört viktiga för oss och vår miljö och eftersom handeln står för 60 procent av försäljningen av ekologiskt har de en avgörande roll att spela, säger han i ett pressmeddelande.

    Skillnaden i pris lägre nu

    Skillnaden i pris mellan ekologiskt och konventionellt odlad mat är mindre nu än tidigare. Sveriges Konsumenter vill i och med det att livsmedelshandeln ser över sina möjligheter att åter ge det ekologiska utbudet luft under vingarna.

    Det menar de kan ske genom att göra ekologiska produkter mer synliga i såväl butikerna som i kampanjerna, se över marginalerna, eller aktivt arbeta för att öka efterfrågan.

    SMB kämpar för en hållbar framtid. Sedan starten 2010 har vår ideella redaktion drivit miljödebatten framåt genom nyhetsbevakning och granskningar. Nu vill vi utveckla vårt arbete – och vi hoppas att du vill hjälpa oss.

    Stötta vårt arbete genom att swisha en slant till

    Läs vad vi vill göra
    Tipsa!

    Tipsa oss

    Har du något du tror vi missat och kanske borde skriva om? Vi tar tacksamt emot alla tips du kan bidra med. Maila direkt till tips@supermiljobloggen.se eller fyll i formuläret nedan.






      Kul att du besöker SMB! Vill du hjälpa oss med att svara på några frågor?

      Självklart vill jag hjälpa till!