Fler nattåg till Europa i Januariavtalet
Januariavtalet inkluderade bland annat satsningar på nattågstrafiken från Sverige. Nu ser det ut att bli verklighet, även om det kan bli en kostsam historia.
Regeringens mål är dagliga tåg till flera av Europas största städer. Detta kommer vara en stor utmaning för de cirka 100 nattågsvagnar som finns kvar i Sverige, varav de flesta är i bruk inrikes. Jan Kyrk, affärschef på SJ, varnar för att satsningen kan kräva många nya tåg och bli kostsamt.
Vi vet hur dyrt detta är, vi bygger till exempel om alla våra X2000-tåg för att kunna köra till Köpenhamn. Vi tror att lösningen är att köra med samma vagnar, men byta lok. Man kan också behöva byta lokförare eftersom det finns olika säkerhetsföreskrifter, säger Jan Kyrk.
Förutom problemen med att korsa gränser påpekar även Kyrk att svenska tågvagnar är bredare än i många andra länder. Det kan vara ett problem för nattågstrafiken till Hamburg, som är knutpunkt för många europeiska tåglinjer.
Jakop Dalunde, EU-parlamentariker för Miljöpartiet och som länge har kampanjat för fler nattåg i Europa, välkomnar dock regeringens mål.
Ska vi klara klimatmålen måste flygandet minska. Människor kommer fortfarande att vilja resa och då är nattåg en förutsättning för att det ska funka, säger Jakop Dalunde
Supermiljöbloggen täcker frågan om fossilsnål kollektivtrafik. Sedan starten 2010 har våra utgifter helt täckts av oss skribenter. Nu vill vi utveckla hemsidan och vårt arbete – och vi hoppas att du vill hjälpa oss.
Swisha en slant till 123 270 12 33 för att stötta vårt arbete.
SMB kämpar för en hållbar framtid. Sedan starten 2010 har vår ideella redaktion drivit miljödebatten framåt genom nyhetsbevakning och granskningar. Nu vill vi utveckla vårt arbete – och vi hoppas att du vill hjälpa oss.
Stötta vårt arbete genom att swisha en slant till